KOMMENTTI

Aino Tunkelo 19.5.2017 12:36

Rahan tarjoaminen kuluttajien käyttöön ei tee markkinoinnista vastuullista

Karoliina Paavilainen
Aino Tunkelo on M&M:n ja Talouselämän toimittaja.

DOOG-sovelluksessa yhdistyy sanahelinä ja kassankilinä.

Suomalainen kasvuyritys Impaktia kertoi tällä viikolla keränneensä puolen miljoonan euron rahoituksen DOOG-sovellukselleen, joka "digitalisoi vastuullisen markkinoinnin".

Start-up kuvailee DOOGia mobiilisovellukseksi, jonka avulla yritykset muuntavat osan markkinointibudjetistaan hyväntekeväisyysvaluutaksi kuluttajien käyttöön. Kuluttajat voivat ladata yrityksen mainoksista valuuttaa, jota he voivat lahjoittaa valitsemiinsa hyväntekeväisyyskohteisiin.

"Haluamme luoda vastuullisen markkinoinnin kanavan, josta kaikki hyötyvät", kertoo sovelluksen keksijä ja yrityksen toimitusjohtaja Ying Zhu tiedotteessa.

Sovellus tuntuu venyttävän käsitteen "vastuullinen markkinointi" rajoja. Tyypillisesti vastuullisella markkinoinnilla viitataan niihin keinoihin, joilla yritetään suojella kuluttajia.

Markkinointi on tarkoin säännelty viestinnän muoto, jota Suomessa säätelee kuluttajasuojalaki. Sen mukaan vastuullisen markkinoinnin on muun muassa oltava tunnistettavaa, lain ja hyvän tavan mukaista, rehellistä ja totuudenmukaista.

Markkinointibudjetin tarjoamista hyväntekeväisyyteen ei tee markkinoinnista vastuullista, vaan on ulkoistaa hyväntekeväisyyden toteuttamisen kuluttajille. Välillinen hyväntekeväisyyskään ei automaattisesti takaa, että yritys olisi toiminnassaan vastuullinen.

Kuten osakas ja luova johtaja Samuli Justén toteaa tiedotteessa, "DOOG parantaa mainonnan tehoa vahvistaen samalla yritysten vastuullisuuskuvaa".

Sovellus tuntuu yhdistää näppärästi sekä sanahelinän että kassankilinän.

Kuluttajien toivoisikin huomaavan, että sovellus on yrityksille markkinointia ja pyrkii, kauniista sivueleestä huolimatta, ensisijaisesti vaikuttamaan yleisöönsä.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.