Verkkokauppiaiden myyntiluvut ovat lähteneet uudelleen reippaaseen kasvuun, kertoo Vilkas Group.

Ensimmäisen kuuden kuukauden myynnin kasvu oli 20,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Viimeksi tällainen myynnin kasvu on tapahtunut seitsemän vuotta sitten vuonna 2008.

Verkkokaupoille palveluja myyvä Vilkas Group tarkastelee verkkokaupan kehitystä myös erillisellä indeksillä, joka ottaa myynnin lisäksi huomioon verkkokauppojen tilausmäärät ja ostoskorin koon. Verkkokauppaindeksin luvut perustuvat yli 1 200 kotimaiseen verkkokauppaan ja niiden tilauksiin.

Tällä indeksillä tarkasteltuna verkkokaupan kasvu kiihtyi kuluvan vuoden ensimmäisen kvartaalin 15 prosentin kasvusta 21 prosentin kasvuun.

"Asiakkaat ovat heikon ja epävarman taloudellisen tilanteen takia yhä tarkempia ostohintojen suhteen", sanoo Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tiedotteessa.

Älypuhelin lisää ostoja

Korkiakosken mukaan kasvuun on muitakin syitä.

Asiakkaat ovat siirtyneet tekemään hintavertailuja verkkoon. Älypuhelimet ovat tehneet hintavertailuista ja verkko-ostamisesta ajasta ja paikasta riippumatonta.

Kauppiaat ovat onnistuneet yhdistämään verkkokaupan ja myymälän, eli asiakas voi ostaa tuotteen verkosta ja noutaa sen myymälästä.

"Lisäksi asiakkaille tarjotaan aktiivisemmin erilaisia luotollisia maksutapoja", sanoo Korkiakoski.

Verkkokauppaindeksin kasvua on siivittänyt myös ostoskorin kasvu. Keskimääräinen ostoskori on kasvanut vuoden takaisesta 11 prosenttia. Vuosi sitten verkkokaupan ostoskori oli keskimäärin 119 euroa, kun se oli kuluvan vuoden toisella kvartaalilla 132 euroa. Tämä on yhdeksän vuoden seurantajakson korkein luku.

Korkiakosken mukaan suurin syy ostoskorin kasvuun on yritysten välisen verkkokaupan kasvu, missä ostoskorit ovat kuluttajakauppaa suurempia.

Verkkokaupan osuus Suomessa on vasta noin kahdeksaa prosenttia kaikesta kaupasta.