Cannes Lions 2019

Jani Niipola 20.6. 10:54

Rakkaudesta lajiin – Cannes-konkarin 20 vuoden putki ei katkea

Jani Niipola
David Droga ja Pekka Mustonen kohtasivat Cannesissa tänä vuonna.

Valokuvaaja Pekka Mustonen juhlisti vuoden 2019 Cannes Lionsissa merkkipaalua.

Cannes Lions on legendaarinen luovuuden festivaali, jonne suomalaisetkin ovat matkanneet mittaamaan oman työnsä tasoa ja turnauskestävyyttä vuosien ajan.

Legendaarisia ovat myös mainosfestivaalilla vierailevat hahmot kaikkialta maailmasta. Suomalainen Cannes-legenda on valokuvaaja Pekka Mustonen, joka osallistui ensimmäisen kerran Cannes Lionsiin vuonna 2000.

Tämän vuoden tapahtuma oli muun muassa Kauppalehteä ja Markkinointi & Mainontaa vuosien varrella avustaneen Mustosen 20:s peräkkäinen Cannes Lions. Muutos näkyy kaikessa, Mustonen sanoo.

"Festivaali on suurentunut vuosi vuodelta. Esimerkiksi kategorioita oli vuonna 2000 vain neljä", Mustonen hymähtää.

Mustonen tulee Cannes Lionsiin valokuvaajana, mutta hänen vaikutuksensa on paljon laajempi. Suomalaiset mainosalan vaikuttajat painottavat Mustosen merkitystä kaikkien suomalaisten tukena festivaaleilla.

Jos joku tarvitsee kontaktin, uuden ruokapaikan asiakastapaamiseen tai paikan, josta saa vesipulloja Palais des Festivalilla, tieto löytyy Mustoselta.

Ja tietoa hän myös jakaa – väsymättä ja antamatta vuorokauden aikojen rajoittaa tiedonvälitystä.

"Pekka on luonnonvoima. Mies tuntee kaikki ja jollei tunne, niin ui hetkessä sisään porukkaan kuin porukkaan - ja kohta taas tuntee kaikki. Ja hienointa on, ettei Pekka panttaa kontaktejaan vaan esittelee auliisti kaikki toisilleen ja ne toiset kaikille muille", kuvailee Hasan & Partnersin perustaja ja Art Directors Club of Europen President Ami Hasan.

Mainostoimisto 358:n perustaja ja content studion vetäjä Ale Lauraéus sanoo, että Pekka Mustosella voisi olla Cannesissa virallinen titteli: Head of Cannes Finland.

"Hän avaa ovia Cannesissa. Hän toimittaa Suomen mainosalalla Keke Rosbergin virkaa", Lauraéus toteaa.

Kun TBWA\Helsinki ja HS voittivat keskiviikkona hopeisen leijonan The Land of Free Press -kampanjalla, TBWA:n luova johtaja Jyrki Poutanen sai tiedon tietysti Mustoselta.

"Pekka on Suomen virallinen (ja luotettava) ulkomaankirjeenvaihtajamme näissä mainoshommissa. Verraton leijonakonkari ja hahmo, jota ilman ei tule täällä toimeen. Eräänlainen sydämentahdistin siis", Poutanen runoilee.

Yksi Mustosen tärkeitä ominaisuuksia on, että hän auttaa tasapuolisesti kaikkia ikään tai asemaan katsomatta.

"Cannesin ydinsuomalaisia, joka nuoresta iästään huolimatta yhdistää eri Cannes Lions -sukupolvia kaupungissa. Pekka tarjoaa aktiivisesti apuaan ja osaa koko ajan kertoa missä juuri nyt kannattaa olla. Oli kyse sitten takuulla hyvästä esiintyjästä tai kelpo kemuista", toteaa ToinenPHD:n luova johtaja Jani Halme.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö