Ulkomaat

Riikka Aaltonen 10.6. 08:57 päivitetty 10.6. 09:00

Ranska asettaa myymättä jääneille tuotteille tuhoamiskiellon – kärsijöinä Amazon ja luksusbrändejään suojelevat yhtiöt

Colourbox

Ranskan pääministerin kanslia kertoo, että yritykset tuhoavat uusia tuotteitaan vuosittain yli 650 miljoonan euron edestä.

Ranskan pääministerin Édouard Philippen mukaan tuhoamiskielto tulee voimaan seuraavan neljän vuoden aikana. Kaavailtu kielto koskee kaikkia tuotteita, joilla ei ole viimeistä käyttöpäivää. Voimaan tullessaan se vaikuttaa eniten luksusmerkkeihin sekä Amazonin kaltaisiin verkkokauppoihin. Asiasta uutisoi The Guardian.

Esimerkiksi luksusmerkki Burberry joutui vuosi sitten keskelle kohua, kun julkisuuteen tuli tieto, että yritys oli tuhonnut vuoden aikana yli 30 miljoonan euron edestä muoti- ja kosmetiikkatuotteita.

”Kyse on hukkaan heittämisestä, joka on järkyttävää ja terveen järjen vastaista. Tämä on skandaali”, pääministeri Philippe kommentoi The Guardianille.

Kun tuhoamiskielto tulee voimaan, se velvoittaa yritykset luovuttamaan myymättä jääneet tuotteet eteenpäin joko uudelleenkäyttöä tai kierrätystä varten. Kielto on osa taloutta koskevaa lakiluonnosta, joka on tulossa parlamentin käsittelyyn heinäkuussa. Lain olisi määrä tulla voimaan 2021–2023.

Lain laatimiselle antoi todennäköisesti pontta Ranskassa tammikuussa esitetty dokumentti, joka paljasti verkkokauppa Amazonin tuhoavan laatikkokaupalla myymättä jääneitä tuotteita ja asiakaspalautuksia.

Ekologisen ja solidaarisen siirtymän ministerin valtiosihteeri Brune Poirson lupasi dokumentin herättämän keskustelun jälkimainingeissa, että jätemäärän suitsimiseksi säädetään laki.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö