Ranskalainen urheilukauppajätti Decathlon lanseerasi hiljattain verkkokauppaansa suomalaisella verkkotunnuksella varustellun decathlon.fi-osion.

Decathlonilla on tällä hetkellä 911 liikettä 22 maassa ympäri maailman, ja se myy urheilutarvikkeita laajalti aina perinteisistä juoksusta ja pyöräilystä sukellukseen ja metsästykseen. Decathlonin Suomessa tuntemattomampia 20 "intohimobrändiä" myydään vain ketjun liikkeissä ja verkossa.

Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna ilman veroja 8,2 miljardia euroa, josta 60,5 prosenttia tuli Ranskan ulkopuolisesta kaupasta.

Vuonna 2011 yhtiö hivuttautui Pohjoismaihin avaamalla ensimmäisen liikkeensä Ruotsiin Tuhkolman laidalle.

Vihjaako Suomi-sivuston avaaminen sitä, että Decathlon suunnittelee liikkeen avaamista Suomeen? Sellaisia suunnitelmia yhtiö ei ainakaan suoraan myönnä.

"Olemme avanneet testisivuston Suomen-verkkokauppaa varten, mutta sen enempää uutisia meillä ei ole kerrottavana vielä", yhtiön Ruotsin PR-vastaava Hilda Sjöström kertoo M&M:lle sähköpostitse.

Siitä miten Decathlon on pärjännyt Ruotsissa kilpailijoita kuten Stadium ia vastaan Sjöström on vähäsanainen, mutta kertoo kuitenkin yhtiön avaavan ensi kesäksi toisen liikkeen Tukholman alueelle. Sitä ennen tavoitteena on laajentaa verkossa siten, että koko kansainvälinen tuotevalikoima on kaiken Ruotsin saatavilla, hän kertoo.

Urheilukaupan kilpailu kiristyy

Ulkomainen kilpailu urheilukaupassa alkoi kiihtyä 2000-luvun alussa, kun ruotsalainen Stadium avasi ensimmäisen liikkeensä Suomeen. Tällä hetkellä Stadiumilla on Suomessa 26 liikettä.

Vuonna 2014 saapui norjalainen XXL, jonka konseptin ideana on pyrkiä pitämään hinnat alhaisina kustannustehokkailla, jättimäisillä tavarataloilla. Nopeasti levittäytyneellä XXL:llä on tällä hetkellä Suomessa kuusi tavarataloa. Kaksi uutta on määrä avata kesän ja syksyn aikana Turkuun ja Raisioon, ja Ouluun suunnitellun liikkeen kerrotaan avaavan ovensa ensi vuonna.

Uudet tulokkaat ovat kiristäneet tunnelmaa Kesko on kuuluvassa Intersportissa: maaliskuussa julkaistussa Keskon liiketoimintakatsauksessa Intersportin uhattiin ryhtyvän vastatoimiin XXL:n "aggressiivisen" laajenemisen myötä.

Tällä hetkellä Intersportilla on Suomessa 62 liikettä, ja se on siten yhä Suomen laajin urheiluketju.

Keskon oman arvion mukaan Intersport nappasi viime vuonna 33 prosentin markkinaosuuden. Viime vuonna Intersport avasi oman verkkokaupan, ja keväällä ja alkukesästä Intersport julkisti yhteistyöt Suomen Urheiluliiton ja Suomen Hiihtoliiton kanssa.

Toukokuussa Kesko kertoi tuovansa Suomeen uuden vapaa-ajan kenkiin keskittyvän ketjun, joka kulkee nimellä The Athlete's Foot. Keskolla on lisäksi kolmas vapaa-ajan ketju Budget Sport.