Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 15.5. 13:23 päivitetty 15.5. 13:34

Reissumiehen kampanjasta syntyi tunteikas lyhytelokuva: "Vaikeinta on sanoa ääneen asioita, jotka tulevat suoraan sydämestä"

Kuvakaappaus YouTubesta
Jonna Mikkonen puhuu Hyvä mies -elokuvassa elämänsä tärkeimmästä miehestä, omasta miehestään. Kuvauksissa koettiin suuria tunteita ja vuodatettiin kyyneleitä.

Mainostoimisto Folk ja Oululainen Reissumies saivat suomalaiset avautumaan kameran edessä. Alun perin kampanjaksi tarkoitetusta Hyvä mies -konseptista kasvoi kampanjan ohella lyhytelokuva.

Tänä vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan viettävä Oululainen Reissumies halusi muistaa suomalaisia miehiä. Lopputuloksena on syntynyt Hyvä mies -nimeä kantava kampanja, joka alkaa näkyä keskiviikkona televisiossa, nettitelevisiossa ja sosiaalisen median kanavissa.

Kampanjan keskiössä on 9-minuuttinen Hyvä mies -lyhytelokuva, joka sai ensiesityksensä tiistaina elokuvateatteri Rivierassa Helsingin Kalliossa.

Elokuvassa eri-ikäiset suomalaiset lapsista aikuisiin kertovat kameroiden edessä, kuka on heidän elämänsä tärkein mies ja miksi. Haastateltavat ovat tavallisia suomalaisia ihmisiä, jotka puhuvat aidoista ihmissuhteista.

Alun perin vain kampanjaksi suunniteltu hanke muuntui lyhytelokuvaksi mielenkiintoista tietä. Reissumies Oululainen järjesti Mainostoimisto Folkin kanssa koekuvaukset, joihin osallistui 35 ihmistä. Heistä itse filmillä ääneen pääsee 19.

Kuvauksiin osallistuneille kerrottiin etukäteen vain, että he osallistuvat koekuvauksiin, joissa puhutaan ihmissuhteista. Kun kamera lopulta alkoi pyöriä, ihmiset vastasivat kysymyksiin hyvin avoimesti. Voimakkailta tunteilta ja kyyneleiltä ei vältytty.

Mainostoimisto Folk on vastannut konseptin suunnittelusta ja toteutuksesta. Folkin toimitusjohtaja Tommi Laihon mukaan kuvauksissa syntynyt materiaali oli niin koskettavaa ja tunteisiin vetoavaa, että kokonaisuudesta päätettiin tehdä lyhytelokuva.

"Olen tehnyt elämässäni lukuisia filmejä ja kampanjoita. Tämä on ollut minulle kaikkein henkilökohtaisin projekti. Kokemus on hyvin voimakas, koska puhutaan kaikkein isoimmasta asiasta eli rakkaudesta. Ihmiset uskalsivat sanoa ääneen jotain sellaista, mitä he eivät välttämättä olleet koskaan elämässään sanoneet. Se on hienoa ja aitoa", Laiho kiteyttää.

Senior Brand & Portfolio Brand Manager Laura Siltanen Fazer Leipomoilta kertoo kampanjan ja lyhytelokuvan syntyneen Reissumiehen perinteisten brändiarvojen pohjalta, mutta olevan samanaikaisesti teemaltaan hyvin ajankohtainen.

"Reissumiehen arvoihin kuuluvat rehtiys ja aitous. Tämä teema sopii sekä brändin arvoihin että tähän päivään. Naisten asiasta on puhuttu paljon, mikä on ehdottomasti hyvä asia. Meidän mielestämme tasa-arvoon kuuluu se, että myös miehistä puhutaan. Kampanjan tärkein tavoite on saada suomalaiset puhumaan tunteistaan", kiteyttää Siltanen.

Kuvauksiin osallistunut ja elokuvassa mukana oleva Jonna Mikkonen kertoo M&M:lle, että omista tunteista puhuminen ja ylipäätään niiden miettiminen tuntuivat haastavilta.

"Kokemus oli hyvin tunnerikas. Kuvauksissa joutui miettimään asioita, joita ei oikeasti ole aiemmin miettinyt. Usein sitä omaa miestään sättii monista eri asioista ja miettii, mitä kaikkea hän teki väärin tänään. Kuvausten yhteydessä havahduin todella miettimään, että oma mieheni on oikeasti minun elämäni tärkein mies", Mikkonen sanoo.

"On helppo puhua pinnallisista ja ulkokohtaisista asioista. Ihmisen elämässä kaikkein vaikeinta on sanoa ääneen niitä asioita, jotka tulevat suoraan omasta sydämestä", säestää Tommi Laiho.

Keskustelun avaus

Kampanjan yhteydessä Oululainen Reissumies toteutti huhtikuussa kyselyn, johon vastasi 200 miestä ja naista. Kyselyyn vastanneista 80 prosenttia kertoi, että heillä on lähipiirissään hyvä mies. Useimpien vastanneiden kohdalla hän on oma isä.

Tärkeys ei kyselyn mukaan aina välity arjen teoissa. Peräti puolet kyselyyn vastanneista miehistä kokee saavansa liian vähän kiitosta arkisista asioista. Kokonaan ilman kiitosta arjessa kertoi jäävänsä 18 prosenttia vastanneista miehistä.

"Toivomme, että kampanja herättää keskustelua ja koskettaa ihmisiä henkilökohtaisella tasolla. Olisi hienoa, jos jokainen katsoja havahtuu filmin nähtyään miettimään, onko hän pitkään aikaan kertonut oman elämänsä tärkeimmälle miehelle, kuinka tärkeä ja rakas hän on", Laura Siltanen sanoo.

Usein puhutaan jäyhistä suomalaisista miehistä, joiden on ollut vaikeaa sekä osoittaa lämpimiä tunteita että vastaanottaa niitä.

Elokuvan ensi-illassa paikalla olleen lastenpsykiatrian erikoislääkäri Jari Sinkkosen mukaan suomalaista kasvatuskulttuuria ovat leimanneet traumat ja menetykset, joista ei ole voinut puhua. Näihin kuuluvat muun muassa sota sekä ihmisten kokemukset evakkotaipaleelta. Kovat kokemukset ovat jättäneet jälkensä.

"Rintamalta on palannut kotiin miehiä, joilla on paljon surematonta surua. He ovat olleet ehkä olleet karskeja ja kovia sekä vaativia omille lapsilleen. Kasvatuskulttuuri on kärjistynyt sellaiseksi, että isät ovat olleet etäisi ja vaativia. Tunteista ei ole puhuttu", Sinkkonen sanoo.

Sinkkonen kertoo liikuttuneensa itse kyyneliin nähtyään Hyvä mies -elokuvan. Hänen arvionsa mukaan nyt voisi olla oikea hetki ottaa miesten merkitys ja tunteet esille laajemminkin.

"Kyyneleet ovat yleensä aina hyvä merkki. Jotkut tunteet ovat lähteneet silloin voimakkaasti liikkeelle. Ehkä nyt olisi aika puhua myös miesten tunteista. Olisi tärkeää, että heille osoitettaisiin lämpimiä tunteita ja he myös itse vapautuisivat niitä osoittamaan", toteaa Sinkkonen.

Hyvä mies -kampanjaelokuvan ovat ohjanneet Tommi Laiho ja Lilli Loiri-Seppä. Leikkauksesta on vastannut Timo Montonen. Kampanjassa mukana ovat Reissumiehen ja Folkin ohella mediatoimisto Dagmar sekä PR- ja viestintätoimisto Mellakka Helsinki.