Oululainen Reissumies Täysjyväruis 4-pack juhlistaa hyviä miehiä marraskuun ajan, kun yli 50:n suomalaisen miehen lempinimi koristaa Reissumiehen pakkausta. Kampanja jatkaa Reissumiehen #hyvämies-teemaa, joka puhuu hyvien miesten puolesta ja kannustaa ihmisiä kertomaan positiivista tuntemuksista lähimmilleen.

Pakkausten tavoitteena on nostaa isänpäivän alla esiin hyviä miehiä ja isiä. Pakkauksiin sai esittää lempinimiä syyskuussa Reissumiehen Facebook-sivuilla julkaisuun kommentoimalla. Nyt saatavilla on 54 erilaista, ehdotetuilla lempinimillä varustettua pakkausta. Pakkauksien nimien joukosta löytyvät muun muassa könsikäs, jörde, superisä ja ässä. Mukana ovat myös perinteikkäät kulta, muru, rakas ja hani. Lokakuun lopulla oman kullan lempinimeä sai myös ehdottaa eilen 5. marraskuuta Helsingin Sanomien kannessa ilmestyneeseen Reissumiehen mainokseen.

Fazer Leipomot Suomen markkinointipäällikkö Ari Ahola kertoo M&M:lle, että kampanja alkoi syyskuun alussa televisiossa ja sosiaalisessa mediassa, jossa kerättiin lempinimiä leipäpusseihin. Kampanjasta muistutetaan marraskuussa vielä sosiaalisessa mediassa ja radiossa. Kampanjan on suunnitellut mainostoimisto Folk Finland.

”Hyvää miestä voi kutsua monella nimellä” -kampanja jatkaa vuonna 2018 aloitettua #hyvämies teemaa. Aholan mukaan Fazer Leipomot otti miesten kehumisessa vastaan mediatrendien vastaisen haasteen kuluttajanäkemyksen pohjalta.

”Mikään brändi ei ollut tohtinut puhua tavallisten miesten puolesta, ja Reissumies on ainoa leipäbrändi, joka pystyi uskottavasti ottamaan kantaa tähän yhteiskunnallisesti tärkeään teemaan.”

Lue lisää: Kehut miehille lisäsivät Reissumiehen myyntiä – ”Tuntuu, että olemme osuneet johonkin, mikä koskettaa ja puhuttaa ihmisiä”

Luovan työn avulla haluttiin dokumentoida mahdollisimman rehellisesti ja rakkaudella, millainen on hyvä mies, ja kiittää hyviä miehiä mediassa.

Ahola kertoo, että kun vuoden 2018 #hyvämies-kampanjassa haluttiin kiittää tavallisia hyviä miehiä, idea koettiin testattaessa erittäin hyväksi kaikissa kuluttajaryhmissä sukupuolesta riippumatta.

”Konsepti kestää aikaa ja voi olla ajankohtainen, sillä nyky-yhteiskunnassa ei ole liikaa välittämistä. Kun miesten kannustajina ovat pääosin naiset, puhuttelemme kaikkia kohderyhmiä.”

Useimpien #hyvämies on oma isä

Oululainen Reissumiehen huhtikuussa 2018 toteuttaman kyselyn mukaan puolet miehistä kokee saavansa liian vähän kiitosta. He toivoisivat saavansa enemmän kiitosta etenkin arkisista asioista.

Arjessa kiitoksetta kokonaan jäi 18 prosenttia vastanneista. Kyselyyn vastanneet miehet toivoivat saavansa kiitosta tavallisista asioista kuten kotitöistä, avun antamisesta, kuuntelusta ja juttuseurana tai tukena olemisesta.

Kyselyyn vastasi 200 miestä ja naista, ja heistä 80 prosenttia kertoi lähipiirissään olevan jonkun hyvän miehen. Useimmille se oli oma isä. Hyvän miehen ominaisuuksiksi koettiin rehellisyys, toisten huomioon ottaminen, luotettavuus, auttavaisuus, mukavuus ja toisten tukeminen.

#hyvämies-kampanjasta syntyi keväällä 2018 myös lyhytelokuva, jossa eri-ikäiset suomalaiset kertovat kameroiden edessä, kuka on heidän elämänsä tärkein mies ja miksi.

Lue lisää: Reissumiehen kampanjasta syntyi tunteikas lyhytelokuva: "Vaikeinta on sanoa ääneen asioita, jotka tulevat suoraan sydämestä"