Maanantaina Reissumiehen kasvoille ilmestyi korona-ajan tunnukseksi muodostunut kasvomaski ja samalla tuote sai hieman muunnellun, kampanjaan istuvan nimen ”Vastuullinen Reissumies”. Kyse on Oululainen-brändin omistavan Fazer Leipomoiden kannanotosta koronapandemian aikana ajankohtaiseen kysymykseen, kannattaako kasvomaskia käyttää vai ei. Fazer painatti kaikkiaan miljoonaan leipäpussiin Reissumiehelle kasvomaskin. Fazer kutsuu uudistunutta logoa Reissumiehen Facebook-sivulla ”Maskimies-Reissariksi”.

Reissumiehen Facebook-päivityksen kommenttikentässä alkoi värikäs keskustelu, jossa monet puolustavat maskien käyttöä. Markkinointitempaus keräsi myös negatiivisia kommentteja ja boikottiuhkauksia. Kommenteissa muun muassa uhataan lopettaa Reissumiehen syöminen ”kunnes maskipelleily loppuu”.

Reissumiehen markkinoinnista vastaava Fazer Leipomot Suomen markkinointipäällikkö Ari Ahola kertoo M&M:lle, että värikäs keskustelu ei tullut yllätyksenä. Ahola pitää positiivisena sitä, että valtaosa kommentoijista pitää tempausta tervetulleena.

”Arvasimme, että keskustelu herättää tunteita puolesta ja vastaan. Se on hyvä tilanne, ja toivottavasti keskustelu vaikuttaa positiivisesti kuluttajien käyttäytymiseen.”

”Toivon, että keskustelun vuoksi maskivastaiset alkaisivat käyttämään kasvomaskeja. Se olisi hieno lopputulema.”

Aholan mukaan kasvomaskitempaus sopii hyvin Reisssumies-brändille, sillä se yhdistetään aktiivisiin elämäntapoihin.

”Haluamme näyttää esimerkkiä ja kannustaa ihmisiä käyttämään kasvomaskeja. Idea oli muistuttaa ihmisiä kasvomaskien tärkeydestä esimerkiksi joukkoliikennetilanteissa.”

”Pyrimme saamaan aikaan muutosta ja keskustelua sekä haluamme muuttaa ihmisten suhtautumista maskien käyttöä kohtaan positiivisemmaksi.”

Tehdäkseen tempauksesta konkreettisemman Reissumies jakaa huomenna perjantaina kangasmaskeja Helsingin päärautatieasemalla.

Fazerin omistaman Oululainen-brändin Reissumies-leipä on ollut aktiivinen markkinoija viime vuosina. Vuosi sitten Reissumies etsi kampanjassaan sosiaalisen median välityksellä miesten lempi- ja hellittelynimiä, jotka Fazer painatti leipäpusseihin. Nimien joukosta löytyvät muun muassa könsikäs, jörde, superisä ja ässä. Kampanja jatkoi vuonna 2018 alkanutta #hyvämies-teemaa.