Rekrytointi

Juha-Matti Mäntylä 3.2.2015 13:40 päivitetty 4.2.2016 10:51

Rekrykampanja tarjoaa koulutusta ulkomailla ja johtajan paikan

Kasvuyhtiö Sofigate etsii lahjakkuuksia johtamaan yhtiön kansainvälistymistä. Uusille johtajille myönnetään osuus yhtiöstä.

Kasvuyhtiö Sofigaten toimitusjohtaja Sami Karkkila käynnisti viime viikolla poikkeuksellisen rekrytointikampanjan. Hän etsii it-johtamiseen erikoistuneeseen yhtiöönsä viittä lahjakkuutta, jotka johtaisivat yhtiön kansainvälistymistä Pohjoismaihin ja Keski-Eurooppaan.

Tuolle viisikolle Sofigate järjestää räätälöityä koulutusta huippuyliopistoissa Sveitsin Lausannessa ja Yhdysvaltojen Bostonissa. Valitut pääsevät myös näyttämään kykynsä tosielämän tulikokeissa Lontoossa, Pariisissa, Frankfurtissa ja Tukholmassa. Jossain välissä käydään myös tutustumassa digitaaliseen tulevaisuuteen Shanghaissa ja Singaporessa.

Ja pikakoulutuksen päätteeksi näille uusille johtajille annetaan osuus yhtiöstä.

"Etsimme lahjakkuuksia, jotka ovat jo näyttäneet kyntensä, mutta eivät ole vielä johtoryhmätasolla. Tällaiset henkilöt eivät työmarkkinoilla juuri liiku. Siksi haluamme tarjota mahdollisuutta, jota ei muualla ole", Karkkila sanoo.

Karkkilan mukaan näitä ihmisiä ei motivoi vain palkka. He hakevat valtaa ja vaikuttamisen mahdollisuutta. Siksi heille tarjotaan osakkuutta.

Osuus kasvuyhtiössä on yleensä lottoamista, nuori firma joko menestyy sai sitten ei. Vuonna 2003 perustettu Sofigate on kuitenkin kannattava yhtiö. Karkkilan mukaan konserni teki toissa vuonna 19 miljoonan euron liikevaihdon ja reilun miljoonan euron liiketuloksen. Viime vuonna liikevaihto kasvoi yli neljänneksen ja kannattavuus oli 7-8 prosentin luokkaa.

Jatkossa Karkkila  tavoittelee suuria. Sofigate aikoo kasvattaa vuoteen 2020 mennessä työntekijämääräänsä 160 henkilöstä 750 henkeen ja liikevaihtoaan reilusta paristakymmenestä miljoonasta eurosta sataan miljoonaan euroon. Yhtiö perusti konttorin Tukholmaan jo viime vuonna. Seuraavaksi yhtiö haistelee esimerkiksi mahdollisuuksia kasvaa Keski-Euroopan markkinoilla yrityskaupalla.

Sofigate Executive Pilots -kampanjan vaihtoehto olisi turvautuminen suorahakukonsulttiin, eli headhunteriin. Sami Karkkila sanoo kuitenkin uskovansa enemmän hakijoihin, jotka innostuvat ja tarttuvat mahdollisuuksiin oma-aloitteisesti, eivätkä opportunistisesti vasta sitten kun suorahakukonsultti sattuu soittamaan.

Pari viikkoa sitten Talouselämä kirjoitti Kiosked-yhtiöstä ja siitä, miten vaikeaa kasvuyhtöiden on löytää Suomesta osaajia. Sami Karkkilan mukaan kilpailu huipuista on kovaa. Toisaalta kasvuyhtiöt eivät hänen mukaansa edes sovi kaikille.

"On olemassa ihmisryhmä, joka kokee, että siemensit, fazerit ja vastaavat ovat turvallisempia valintoja. Arvostan näiden ihmisten osaamista, mutta pyrimme heti halkuvaiheessa karsimaan pois ne, jotka eivät kasvuyhtiössä tulisi viihtymään", hän sanoo. "Täällä on intoa ja energiaa – mutta toisaalta koneisto tärisee kun koko ajan koetellaan kasvun rajoja."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö