Yhdellä jos toisellakin automerkillä on ensi viikonloppuna jälleenmyyjiensä tiloissa näyttelyt, ja perjantain HS olikin täynnä eri merkkien mainoksia. Opel oli varannut etusivun ja sisäsivun puolikkaan, Toyota ensimmäisen täyden mainosaukeaman ja useampi muu kuten Peugeot, Volkswagen, Mercedes-Benz ja Seat koko sivun tai puolikkaan edestä tilaa.

Kenties parhaiten erottui Renault, joka oli vallannut A-osasta sivut 17-23 ja saman maahantuojan Dacia sivun 24. Siis yhteensä kahdeksan sivun edestä mainontaa valtakunnan laajalevikkisimmästä ja samalla mainostajalle kalleimmasta sanomalehdestä.

Ei varmasti jäänyt keneltäkään huomaamatta?

Autoja maahantuovan Nordic Automotive Servicesin markkinointi- ja tiedotuspäällikkö Riitta Leskistä naurattaa. Hänen mukaansa näkyvyyttä haluttiin kunnolla, kun uusia malleja on juuri tullut ja tulossa markkinoille.

”Tuleva viikonloppu on automarkkinassa kaikista kiireisin ja tärkein. Ajateltiin, että tehdään yksi tällainen isompi, tai siis aika paljonkin isompi lähtö, jotta se huomataan.”

Muista medioista tai välineistä tilaa ei Leskisen mukaan ostettu.

Helsingin Sanomien listahinnat ovat perjantain lehden kotimaan osastossa luokkaa 30 000 euroa sivu ja 50 000 euroa aukeama eli yksittäin ostettuna kahdeksan mainossivua sisältäen kolme aukeamaa maksaisi pyöreästi 200 000 euroa.

Jäikö viime vuoden markkinointibudjetista rahaa yli ja eikö vaikka kaksi aukeamaa olisi riittänyt?

”Sanotaan, että joskus neuvottelemalla median kanssa voi saada järkeviä ratkaisuja aikaiseksi”, Leskinen kertoo.

Leskisen mukaan tulevan viikonlopun näyttelyt eri automerkeillä ovat alalla pidempään jatkunut traditio.

”Usein, tosin meillä harvemmin, loppuvuosi on hiljaisempaa ja vuosi halutaan saada kunnolla käyntiin, silloin se on se ensimmäinen viikonloppu yleensä ollut”, Leskinen sanoo.

Mitään alan sisäistä sopimusta viikonloppunäyttelystä ei ole, mutta kaikki sen tuntuvat ajoittavan samaan hetkeen.

”Tavallaan se palvelee myös kuluttajaa. Kun lähtee katsomaan niitä autoja, niin lähestulkoon kaikilla on vaihtoehdot näytillä.”