Pohjoismainen mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retriever ostaa ruotsalaisen RelationDesk in ja lisää sen palvelut tarjoamaansa. Tämän jälkeen Retriever pystyy tarjoamaan laaja-alaisen palveluvalikoiman viestinnän palveluita sekä journalistiseen että sosiaaliseen mediaan.

”Kauppa tulee entisestään vahvistamaan Retrieverin voimakasta kasvua Suomessa”, arvioi Retriever Suomen toimitusjohtaja Mika Roman tiedotteessa.

RelationDeskin palvelu auttaa asiakkaita hallitsemaan sosiaalisen median kanavissa käytävää keskustelua. Palvelua voi käyttää julkaisemiseen, asiakaskyselyihin vastaamiseen ja some-kanavissa toimimisensa analysointiin.

”RelationDesk täydentää erinomaisesti Retrieverin seurantapalveluita. RelationDeskin palvelu vastaa yritysten tarpeeseen käydä nopeaa ja koordinoitua vuoropuhelua sosiaalisessa mediassa. Kun yhdistämme Retrieverin ja RelationDeskin palvelut, asiakkaamme tietävät tarkasti mitä heistä puhutaan kaikissa mediakanavissa ja pystyvät tehokkaaseen dialogiin sosiaalisessa mediassa”, Roman sanoo.

Vuonna 2012 perustettu RelationDesk on kasvanut ilman ulkopuolisia sijoittajia kannattavaksi yritykseksi ja sillä on asiakkainaan Ruotsin suurimpia yrityksiä kuten Swedbank, Telia ja SAS.

RelationDeskin perustaja ja toimitusjohtaja Fritjof Andersson kertoo, että RelationDesk jatkaa omalla brändillään.

”Omistajana Retriever tuo voimaa kehittää liiketoimintaamme ja palveluamme. Yhdessä Retrieverin kanssa saamme hyvän jalansijan kaikissa Pohjoismaissa”, hän sanoo tiedotteessa.

Retriever on kasvanut nopeasti mediaseurannan ja -analysoinnin markkinajohtajaksi Pohjoismaissa. Kymmenen viime vuoden aikana yritys on keskittynyt yhä enemmän sosiaalisen median kanavien seurantaan.

”Tämä yrityskauppa on osa strategiaamme. Asemamme ydinosaamisalueellamme mediaseurannassa on vahva ja nyt vahvistamme entisestään asemaamme myös sosiaalisen median palvelutarjoajana. Tätä kasvustrategiaa tukee myös vahva analytiikkaosaamisemme”, sanoo Retriever-konsernin toimitusjohtaja Robert Söderling.

Söderlingin mukaan Retriever oli jo pitkään etsinyt sopivaa tilaisuutta aloittaa yhteistyö sosiaalisen median erikoisosaamisen yrityksen kanssa.

”RelationDesk tuntui hyvältä kumppanilta heti alusta lähtien. Päätös oli helppo”, Söderling toteaa.