Media

Veera Honkanen 15.6. 14:15

Reuters-instituutti selvitti Suomen luotetuimmat mediabrändit – kärkeen nousivat Yle Uutiset ja Kauppalehti

Yle / Jyrki Valkama

Vakiintuneiden mediayhtiöiden asema Suomessa säilyi viime vuonna vahvana ja yleisön silmissä luotettavana.

Kauppalehti on Suomen toiseksi luotetuin mediabrändi, selviää Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin Digital News -raportista. Luotettavuudessa Kauppalehden edelle nousee Yle Uutiset. Luotettavuutta mitattiin niiden joukossa, jotka ovat kuulleet brändistä.

Kolmantena listalla on Helsingin Sanomat ja neljäntenä Suomen Kuvalehti.

Mitä tämä tarkoittaa Kauppalehdelle, vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi?

"Kauppalehti oli kaupallisista medioista luotettavin. Luotettavuus ja uskottavuus ovat meille kaikki kaikessa."

Suomen luotetuin mediabrändi on Hufvudstadsbladet, kun luotettavuudesta kysyttiin niiltä, jotka ovat tuotteen kuluttajia. Tällä listalla Kauppalehti jää sijalle viisi.

Miten Kauppalehden luotettavuutta aiotaan parantaa tuotteen kuluttajien keskuudessa?

"Kauppalehdelle on tärkeää tarjota tarkkoja taloudellisia lukija ja avata monimutkaisia talousasioita. Aiomme olla entistä tarkempia lukujemme suhteen ja korjata oma-aloitteisesti pienetkin virheet. Lisäämme myös vuorovaikutusta yleisömme kanssa."

Vakiintuneiden mediayhtiöiden asema Suomessa säilyi viime vuonna vahvana ja yleisön silmissä luotettavana.

Raportissa todetaan, että luottamus vakiintuneisiin tiedotusvälineisiin on Suomessa säilynyt. Syynä on todennäköisesti se, että suomalainen yhteiskunta ja media ovat säilyneet suhteellisen yhtenäisinä, kirjoittaa tutkija Esa Reunanen Tampereen yliopiston Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksesta raportissa.

Myös suhteellisen vankka suomalaisten toimittajien ammattietiikka on osaltaan voinut tukea luottamuksen säilymistä.

Kaikkiaan luottamus uutisiin on Suomessa vahvalla pohjalla: 72 prosenttia suomalaisista sanoi luottavansa käyttämiinsä uutissivustoihin. Kaikkiaan uutisiin sanoi luottavansa 62 prosenttia, mikä on koko tutkimuksen korkein luku.

Tutkimuksessa oli mukana 37 maata. Keskimäärin uutisiin sanoi luottavansa 44 prosenttia kaikista vastaajista, kun taas käyttämiensä mediabrändien uutisiin luotti 51 prosenttia.

Suomesta otoksen koko oli 2012 ihmistä. Vastaajat edustavat koko väestöä, jolla on pääsy internetiin (Suomessa 93 prosenttia koko väestöstä). Tutkimuksen toteutti YouGov-tutkimusyhtiö internetkyselynä tämän vuoden tammi–helmikuussa.

Markkinointi & Mainonta ja Kauppalehti ovat osa Alma Mediaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö