Häh?

Karhu Originals etsii suomalaista ja yhdysvaltalaista juoksijaa ajamaan aidolla 1970-luvun asuntovaunulla noin 6 000 kilometrin matkan läpi Yhdysvaltojen. Juoksijat edustavat syys-marraskuussa Karhua erilaisissa tapahtumissa, kuten juoksukilpailuissa.

Mikä tempauksen ideana on, Karhu Originalsin brand manager Jukka Lehtinen?

"Lanseeraamme Karhu Originalsia Yhdysvaltoihin. Jo sadan vuoden ajan Suomesta on lentänyt Yhdysvaltoihin juoksijoita Paavo Nurmesta lähtien, ja he ovat niittäneet mainetta kilpailuissa. Halusimme lähteä versioimaan näitä suomalaisten road tripejä."

"Lanseeraamme Karhun keväällä tietyissä tapahtumissa, kuten Bostonin maratonilla. Olemme esimerkiksi lennättäneet suomalaisen vuoden 1972 Bostonin maratonin voittajan Olavi Suomalaisen Yhdysvaltoihin. Hän voitti aikoinaan kisat Karhun jalkineissa."

Henkilöt asuvat kolme kuukautta Karhun showroomiksi muunnetussa asuntovaunussa. Millainen auto on?

"Auto on täysin toimiva, siinä on juokseva vesi, suihku ja kaikki muut. Eihän se mikään luksusasuntovaunu ole, mutta siihen mahtuu hyvin kaksi oikeahenkistä, nuorta juoksijaa."

Hakuilmoituksessa mainostatte pitkiä työpäiviä, rankkoja olosuhteita ja minimaalista rahallista palkkiota. Miten hullu pitää olla, että lähtee tähän mukaan?

"Pitää olla suomalaista sisua mukana, eikä ole varmasti haittaa, jos on jonkinnäköinen juoksuhullu. Haemme energisiä, iloisia ja ulospäin suuntautuneita tyyppejä."

"Ilmoituksen inspiraatio on peräisin brittiläiseltä tutkimusmatkailijalta Ernest Shackletonilta . Vuonna 1914 hän oli lähdössä Etelämanterelle, ja hän luetteli lehti-ilmoituksessa muun muassa pienen palkan ja jatkuvan vaaran. Hakemuksia tuli yli 5 000."

Palkkioksi juoksijat pääsevät osallistumaan juoksukisoihin ilmaiseksi. Onko tämä mielestänne sopiva palkkio?

"On ehdottomasti. Kyseessä on uniikki kokemus ja ainutlaatuinen tapa päästä edustamaan 96-vuotiasta Karhu-brändiä ja Suomea. Maksamme juoksijoiden kaikki kulut. Juoksukisoihin osallistuminen maksaa arvioni mukaan helposti 50-100 dollaria, ja moneen kisaan on erikseen rajoitteita."

Eikö teillä ole varaa pestata kunnon mannekiineja?

"Haluamme lähestyä ja aktivoida normaaleja kuluttajia ja päästää kaikki samalle viivalle kilpailemaan matkasta USA:n halki. Kampanja poikii varmasti paremmin näkyvyyttä kuin kokeneen juoksijan lennättäminen paikalle."