Väärät faktat ja valehtelu ovat vain yksi markkinoinnin eettiseen keskusteluun liittyvä ilmiö. Keskustelua on syntynyt myös mainoskampanjoiden tyylistä ja näkökulmasta.

Myös mainostoimisto Folk on ollut myrskyn silmässä. Folkin toimitusjohtaja Tommi Laiho n mukaan tapaukset ovat saaneet bensaa moottoreihinsa, koska osa ihmisistä on pahoittanut mielensä ja ollut sitä mieltä, että kampanjat ovat osoittaneet huonoa makua.

Folk suunnitteli Helsingin kaupungille lapsiin kohdistuvaan välinpitämättömyyteen pureutuvan kampanjan. Yhdessä kampanjan mainoksista perheenäiti istuu tuolilla selaamassa tablettitietokonetta. Samalla kotona vallitsee ympärillä täysi kaaos. Teksti julistaa: "Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa".

"Kampanja liittyi siihen, että pyydettiin vanhempia olemaan läsnä lastensa kanssa. Siitä nousi kohu", Laiho toteaa.

Verkkopalvelu Bonusway lle Folk toteutti kampanjan, joka päätyi Mainonnan eettisen neuvoston (MEN) tarkastettavaksi. Kampanjan mainoksissa esitellään aviopari Risto ja Kati. Aviomies on kuvattu mainoksissa hieman yksinkertaisena, mikä suututti osan yleisöstä.

"Eettinen neuvosto antoi asiasta vapauttavan tuomion. Jotkut kokivat, että mainoksissa tyhmennettiin miestä. Kyse oli arkkityyppihuumorista, kuten useissa televisiosarjoissa, mutta jotkut olivat siitäkin suuttuneet", Laiho kertoo.

MENille lähetettävän lausuntopyynnön peruste voi olla esimerkiksi se, että mainos on syrjivä, lapsille sopimaton tai loukkaa ihmisarvoa. Lausuntopyynnön perusteeksi ei riitä se, että mainos on lausunnonpyytäjän mielestä huono tai hyvän maun vastainen.

MEN ei käsittele mainoksen harhaanjohtavuutta tai totuudenvastaisuutta. Se ei ota kantaa poliittisen tai uskonnollisen mainonnan sisältöön.

Bob the Robot in toimitusjohtaja Miska Rajasuo n mukaan toisinaan täytyy pohtia sitä, viekö ilmaisun tyyli voimaa itse sanomalta.

"Prioriteetti tulisi aina olla asiakkaan asian edistäminen. Meillähän on myös itse ollut tapana ottaa kantaa asioihin tunteella, eikä aina ole mietitty loppuun asti. Ja jos joku on joskus pahoittanut mielensä tekemisistämme, niin on reilusti nostettu käsi virheen merkiksi ja pyydetty anteeksi", Rajasuo sanoo.

Lue markkinoinin etiikkaa käsittelevä reportaasi tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä.