Liikenneturva on rakentanut yhteistyökumppaniensa kanssa #rohkee-kampanjan, jossa nuorille viedään vakavaa viestiä rattijuopumuksista tubettajakollektiivi Justimuksen sekä nuorten oman kaveripiirin avulla.

Kampanjassa nuoria kehotetaan puuttumaan rohkeasti kaverin rattijuopumukseen ennen kuin tämä asettuu ratin taakse. Tilanteeseen kannustetaan puuttumaan rohkeasti silläkin uhalla, että se voi nostattaa myrskyn kaveripiirissä. Somekampanjassa nuoria pyydetään jakamaan kaverista välittämisestä kertovia kuvia ja videoita #rohkee-tunnuksella.

Lisäksi TubeCon Awards issa palkitun Justimusfilms in Juho Nummela, Sami Harmaala ja Joose Kääriäinen ovat toteuttaneet #rohkee-kampanjaa varten rattijuopumusta demoavan Ykkösellä alas -kampanjavideon, jota on katsottu tähän mennessä yli 400 000 kertaa.

Nuoret ovat päässeet myös tapaamaan Justimusta Tennispalatsissa järjestetyssä elokuvaillassa, jossa esitettiin Ykkösellä alas -video sekä Inferno-elokuva. Mediatoimisto Dagmar in sisältöyksikkö Dagmar Stories ja YouTube-videoverkosto Töttöröö olivat mukana tapahtumakonseptin suunnittelussa ja toteutuksessa.

"Vaikka asia on vakava, haluamme viestiä siitä tapahtumissa positiivisella kulmalla. Rattijuopumuksen estämisessä kyse on kaverista välittämisestä. Sen rattiin yrittänytkin ymmärtää, vaikka usein vasta seuraavana päivänä", kertoo Liikenneturvan järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen tiedotteessa.

rohke

#Rohkee-kampanjan takana ovat Liikenneturvan lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, poliisi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevakuutuskeskus ja Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry sekä Ehkäisevän päihdetyön verkosto.