Heinäkuussa 2020 käynnistyneellä yhteistyöllä halutaan helpottaa vaikeassa elämäntilanteessa olevien perheiden arkea.

Ronald McDonald Talo toimii ympäri Suomea tuleville perheille kotina sen aikaa, kun lapsi on sairaalahoidossa HUS Uudessa lastensairaalassa.

Yhteistyö saatiin käyntiin vauhdilla ja sitä ryhtyivät luotsaamaan lähellä sijaitsevan K-Market Töölöntorin kauppiaspariskunta Olli Piekkala ja Taru Aarnio.

Kauppiaspariskunta sai vinkkiä, että Kesko olisi kiinnostunut yhteistyöstä ja valmis lähtemään siihen mukaan.

”Pienten lasten vanhempina koimme tämän välittömästi sydäntämme lähellä olevaksi asiaksi. Olemme seuranneet Ronald McDonald Talon toimintaa ja tiesimme, mistä on kysymys”, kauppias Olli Piekkala kertoo M&M:lle.

”Meillä oli verkkokauppa, kalusto ja kaikki tarvittava valmiina. Tämä oli yhteistyömalli, jossa pystymme olemaan matalalla kynnyksellä mukana”, Piekkala jatkaa.

Ruokatoimitukset taloon ovat jo alkaneet. Talon asukkaat ovat ottaneet palvelun vastaan ilolla.

”Palaute on ollut sydäntä lämmittävää. Tuntuu siltä, että osalle perheistä on hyvin tärkeää, että arkiset jutut saa jääkaapin ovelle toimitettuna.”

Usein Ronald McDonald Talossa asuvat perheet saapuvat kaukaa, eikä heillä ole tukiverkostoa pääkaupunkiseudulla. Talolle saavuttaessa kaikki on uutta ja erikoista ja stressaavassa tilanteessa jo perusarjen pyörittäminen vie voimia.

Talossa asuessaan perheet voivat nukkua, tehdä ruokaa ja pestä pyykkiä ollen samanaikaisesti. Säätiö yrittää helpottaa perheiden arkea niiltä osin, kuin se on mahdollista, kertoo toiminnanjohtaja Johanna Huhtariihi Ronald McDonald Lastentalosäätiöstä.

”Ruokaostosten tekeminen on eräs arkiaskare, johon halusimme löytää sujuvimman ratkaisun. Ajatus yhteistyöstä K-ryhmän kanssa lähti aktiivisesti perheiden tarpeista,” Huhtariihi sanoo.

Olli Piekkala muistuttaa, että talossa asustavilla perheillä kulut juoksevat, ja monet ovat joutuneet matkustamaan lasten hoitojen vuoksi Helsinkiin muualta Suomesta.

Tällaisessa tilanteessa pienet arkea helpottavat asiat ovat kiitollisuuden aihe. Ruokaostoskuljetuksista on myös taloudellista apua.

”Ihan talon vieressä ei ole kauppaa, joten ostoksille lähteminen talolta voi olla hankalaa. Reilun 10 euron toimitusmaksu esimerkiksi vain kerran viikossa tuo kuukaudessa nelisenkymmentä euroa ylimääräisiä kustannuksia. Se on iso raha monelle”, Piekkala toteaa.

Yhteistyö ravintoloiden kanssa jatkuu

Keväällä K-Market Töölöntori sai huomiota mediassa aloittaessaan yhteistyön lähialueen ravintoloiden kanssa.

Piekkala sai ajatuksen kuljettaa lähiseudun ravintoloiden annoksia ruokaostoksien kuljetuksen yhteydessä. Innovaatiosta uutisoi muun muassa Helsingin Sanomat.

Ravintolayhteistyö lähti liikkeelle koronakeväänä syntyneistä poikkeusaloista ja rajoituksista, jotka ajoivat ravintolat hankalaan tilanteeseen.

Kauppa laittoi Facebookiin ilmoituksen, jolla se etsi alueen ravintoloita yhteistyöhön. Ilmoitus poiki nopeasti lähes sata yhteydenottoa eri ravintoloilta.

Ravintolakumppaneiksi valikoitui alkuvaiheessa useampia tunnettuja helsinkiläisiä ravintoloita, kuten Finnjävel, Mamma Rosa, Tokyo 55, Jätkäsaaren SUSHI sekä Pontus.

Yhteistyö jatkui heinäkuun alkuun saakka, jolloin siirryttiin tauolle. Tällä hetkellä yhteistyötä tehdään vielä Töölöntorin kupeessa sijaitsevien Mamma Rosan ja Tokyo 55:n kanssa.

Kauppa ja suuri osa ravintoloista ovat sopineet, että yhteistyö jatkuu elokuussa, sillä yhteistyö koettiin toimivaksi ja se tuotti keväällä helpotusta sekä kaupan että ravintoloiden tilanteeseen

”Meillekin oli vaikea paikka, kun jouduimme sulkemaan salaattibuffettimme. Jouduimme lopettamaan myydyimmän yksittäisen tuotteen ja palvelun.”

”Yhteistyö ravintoloiden kanssa oli molemminpuolinen etu ja auttoi myös meitä selviämään koronan ensimmäisestä aallosta. Annoksia myytiin erittäin hyvin”, Piekkala kertoo.

Ruoka-annostoimitukset on määrä laajentaa myös Ronald McDonald Taloon.

Vielä talolle ei ole ravintola-annoksia toimitettu heinäkuussa alkaneen tauon vuoksi. Laajentunut palvelu voi olla myös monen talon asukkaan mieleen, Piekkala uskoo.

”Ravintola-annokset ovat meillä normaalituotteisiin rinnastettavia asioita. On siis samantekevää, tilaako asiakas Oivariini-paketin, sushilajitelman tai Mamma Rosan sitruunapastan.”

Kumppaniravintoloita tulee olemaan syksyllä Piekkalan mukaan 4–5 kappaletta. Tämä on todettu toimivaksi ratkaisumalliksi.

”Ottamalla muutaman toimijan kerrallaan mukaan saamme synergiaedun kaikista isoimmaksi”, sanoo Piekkala.