Kampanjat

Laura Kukkonen 21.3. 15:41

Roolimalli, ystävä, unelmoija, vapaa – kampanja muistuttaa, että Downin syndrooma ei määritä koko ihmistä

Veikko Kähkönen
Yksi kampanjan kasvoista on mallinuraa tekevä Maija Mattila.

Tänään keskiviikkona vietetään kansainvälistä Downin syndrooma -päivää, jonka kunniaksi Kehitysvammaliitto on aloittanut koko viikon mittaisen kampanjan.

Kehitysvammaliiton kampanja kohdistaa erilaisen katseen Downin syndroomaan.

Kampanjan kuvissa ja julisteissa näkyvillä henkilöillä on Downin syndrooma, mutta se ei määrittele heitä. Mallit näkyvät persoonina, joilla on unelmia, rakkautta, voimaa ja rohkeutta.

Tavoitteena on osoittaa Down-ihmisten vahvuudet. Vaikka Downin syndrooma näkyy ihmisen ulkonäössä ja kehityksessä, se ei saisi olla ensisijainen huomion kohde. Kampanjavalokuvien on tarkoitus näyttää mallit niin kuin he itse haluaisivat tulla nähdyksi.

Kehitysvammaliitto on tehnyt kampanjan yhdessä kumppaneiden kanssa. Kaikki ovat olleet mukana projektissa pro bono. Mainostoimistona on Zeeland Family ja pr-toimistona Sugar Helsinki. Videotuotannosta vastaa Veli Creative ja kampanjakuvat on ottanut valokuvaaja Veikko Kähkönen. Mediakumppanina on ulkomainosyhtiö JCDecaux.

Kampanja näkyy ulkomainonnassa kauppakeskuksissa. Lisäksi kampanjalla on oma Oon upee -sivusto.

Kampanja näkyy koko viikon ajan ympäri Suomea Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Porissa, Lappeenrannassa, Lahdessa ja Rovaniemellä.

Videolla kampanjan viisi mallia kertovat kokemuksistaan kuvauksissa.