Sponsorointi

Harri Repo 12.3. 11:55

Rovion Everton-sponsorointi on ylittänyt odotukset – peliyhtiö tunnustelee jo uusia avauksia

Karoliina Paavilainen
Ville Heijari

Rovion markkinointijohtaja Ville Heijari kertoo, että Rovio harkitsee sponsoroinnin lisäämistä.

Peliyhtiö Rovio on tyytyväinen Englannin Valioliiga-seura Evertonin kanssa viime syksynä käynnistyneeseen sponsorointiin.

"Diili on ollut kaiken rahan arvoinen ja ylikin", markkinointijohtaja Ville Heijari tiivistää.

Rovio mainostaa liverpoolilaisseuran hihamerkissä Angry Birds -hahmoa.

"Englannin liigassa hihamerkit tulivat uutena juttuna tälle kaudelle. Tutkimme eri seuroja, ja Evertonissa hinta ja näkyvyys yhdistyivät meille sopivalla tavalla", Heijari sanoo.

Sopimus ei kaduttanut Heijaria edes alkukaudesta, kun toffees-miehistö taapersi Valioliigan hännänhuippuna. Nyt joukkue on kiivennyt sijalle yhdeksän 20 joukkueen sarjassa.

Rovio ja Everton eivät julkista sponsoroinnin käytettävää rahasummaa.

Jotain osviittaa sponsorointisummista saa muualta. Kun turkkilainen jääkaappivalmistaja Beko osti logonsa Barcelonan harjoituspaidan selkään ja pelipaidan hihaan, kolmivuotinen lysti maksoi 57 miljoonaa euroa.

"Meidän Everton-diili on hinnaltaan murto-osa tästä", Heijari luonnehtii.

Heijari esikuntineen saa tarkat raportit, montako minuuttia Evertonin paita on tv-ruudussa näkynyt. Raportti sisältää myös niin sanotun intent to purchase -vaikutuksen, eli heijastuuko näkyvyys myös ostohaluihin.

"Jatkossa voimme laittaa peleihin jalkapalloaiheisia hahmoja tai ottaa joitakin Everton tunnetuimpia pelaajia mainoksiimme. Valioliiga on erittäin seurattu tuote maailmalla."

Everton-sponsorointi on Heijarin mukaan vain pieni osa Rovion markkinointia. Siitä saadut kokemukset ovat kuitenkin siksi hyviä, että yhtiö on ruvennut tähyilemään muita lajeja, joilla kansainvälistä näkyvyyttä saataisiin aukeamaan vielä enemmän.

"Meillä on tarkoitus laajentaa kenttää, esimerkiksi koripallo kiinnostaa. Lisäksi erilaiset yksittäiset tapahtumat kuten amerikkalaisen jalkapallon Super Bowl tai NHL:n talviklassikko kiinnostavat ilman muuta."

Voisiko Angry Birds -merkki ilmaantua vaikkapa Chicago Bullsin suomalaistähden Lauri Markkasen hihaan?

"En voi kommentoida tuota. Tunnustelemme monenlaisia asioita."

Rovion pörssikurssin romahdus ei Heijarin mukaan vaikuta sponsorointisuunnitelmiin.

"Tämä on operatiivista toimintaa."