Markkinointi

Elina Lappalainen 13.4. 11:32 päivitetty 13.4. 12:50

Rovion markkinointijohtajaksi noussut Ville Heijari: "Rovion brändi on mielestäni hyvässä kunnossa"

Karoliina Paavilainen
Ville Heijari

Ville Heijari vastaa nyt Rovion brändistä, markkinoinnista ja viestinnästä. Katastrofaalinen pörssillistautuminen ei ole Heijarin mukaan vaikuttanut Rovion brändiin tai ilmapiiriin yhtiön sisällä.

Koko Rovion markkinointijohtajaksi noussut Ville Heijari valmistautuu jo syyskuussa 2019 teattereihin tulevan uuden Angry Birds -elokuvan markkinointiin. Se tarkoittaa erillään olleiden peliyksikön ja brändilisensoinnin tuomista jälleen yhteen.

"Olemme tehneet kaksi vuotta hyvin johdonmukaista työtä tulospohjaisen markkinoinnin kehittämiseksi peleissä. Brändilisensoinnissa olemme tehneet yhteistyötä kumppanien kanssa. Nyt on johdonmukaista tuoda nämä yhteen, ja tuoda tulospohjaisuutta muuhun markkinointiimme", Heijari sanoo.

Kun Angry Birds -elokuvan jatko-osa ilmestyy, yhtiö haluaa maksimoida näkyvyyden elokuvalle ja saada siitä hyödyn peleille.

Rovio tiedotti keskiviikkona uusivansa johtoaan. Viestintä- ja sijoittajasuhdejohtaja Rauno Heinonen jättää yhtiön, ja viestinnän tehtäviä ottaa vastuulleen aiemmin Rovion peliyksikön markkinointijohtajana toiminut Heijari. Hän vastaa nyt Rovion brändistä, markkinoinnista ja viestinnästä.

Rovion sijoittajasuhteista vastaa jatkossa Mikko Setälä, joka on kuulunut yhtiön johtoryhmään vuodesta 2011 ja toiminut liiketoiminnan kehitysjohtajana vuodesta 2015 lähtien.

Lintukuiskaaja oli Peter Vesterbackan kakkosmies

Heijari on Roviolla paluumuuttaja, joka oli mukana yhtiön kovimpina kasvun vuosina 2010–2013 vastaten muun muassa yhtiön brändimarkkinoinnista. Siinä missä yhtiön tuon ajan markkinoinnin keulakuvahahmo Peter Vesterbacka tunnettiin nimellä Mighty Eagle, Ville Heijarin lintunimi oli Bird Whisperer, lintukuiskaaja.

Välillä Heijari kävi Berliinissä oppimassa kansainvälisiltä peliyhtiöiltä lisää pelien analytiikasta ja mobiilimarkkinoinnista PlayHavenin ja Vunglen johtotehtävissä. Rovio onnistui houkuttelemaan Heijarin takaisin vuonna 2016.

Käyttäjähankinnan eli pelien markkinoinnin kallistuminen vaikutti Rovion pelien kannattavuuteen viime vuoden lopussa, ja sai Rovion muuttamaan ennustettaan heikommaksi myös kuluvasta vuodesta.

"Markkina on todella kilpailtu. Olemme tänä keväänä jatkaneet peliemme avainlukujen parantamista ja investoimme niiden kehityksen mukaan markkinointiin. Näkyvissä ei nyt ole yllättäviä muutoksia, vaan kehitys on ennusteidemme mukaista", Heijari sanoo.

Työnantajabrändi ei kärsinyt: "Meillä on yhä imua"

Vaikka Rovion osake on kokenut kovia Helsingin pörssissä, Heijarin mukaan se ei ole vaikuttanut yhtiön työnantajakuvaan tai Angry Birds -brändiin.

"Rovion brändi on mielestäni hyvässä kunnossa. Olemme rekrytoineet tänäkin keväänä useita kokeneita ja kovia tekijöitä, meillä on edelleen imua."

Riepottelu ei ole Heijarin mukaan vaikuttanut myöskään ilmapiiriin yhtiön sisällä.

"Meidän työntekijöidemme tavoitteet ja kannustimet eivät ole sidoksissa pörssikurssiin vaan teemme pelejä. Ajattelemme pitkällä aikavälillä, emmekä voi antaa heilahteluiden vaikuttaa siihen. Ala on kuuma, ja odotukset liittyvät joihinkin pikavoittoihin. En ota kantaa siihen, miten markkinat toimivat. Meillä on isoja hankkeita myös ensi vuonna ja keskitymme niihin", Heijari sanoo.

Rovio on nyt käynnistänyt seuraavan Angry Birds -elokuvan markkinoinnin suunnittelun yhdessä elokuvan tuottavan Sony Picturesin kanssa. Sony vastaa elokuvan markkinoinnista, mutta Rovio tukee sitä muun muassa viestimällä elokuvasta peliensä sisällä suurelle pelaajamassalleen. Heijarin tiimi myös rakentaa brändilisenssiohjelmaa elokuvan hahmojen ja tarinan ympärille.