Matkailu

Maarit Alkula 7.5. 13:13 päivitetty 7.5. 13:58

Ruka vaihtoi logonsa kesäversioon ja ottaa ilon irti rumista paikannimistä – markkinoi muun muassa ”Kireitä siimoja Hevonperseessä”

Rukan kesämatkailusivustolla julistetaan, että Kuusamossa on maailman kauneimmat paikat ja rumimmat nimet.

Talviurheilusta, laskettelukeskuksesta ja lumisista vaaramaisemistaan tunnettu Kuusamo vaihtaa ikonisen Ruka!-logonsa kesän ajaksi Kesä!-muotoon. Kausilogo ja kesäkampanja on suunniteltu yhdessä suunnittelutoimisto Merikallio & Sonin kanssa.

”Haluamme kertoa siitä, että kolmen kansallispuiston Kuusamo on myös erinomainen kesälomakohde”, kertoo Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n toiminnanjohtaja Mats Lindfors tiedotteessa.

Kuusamossa luotetaan siihen, että suomalaiset tuntevat Rukan ja osaavat yhdistää mainostajan kesälogon oikeaan paikkaan.

”Meillä on ulkoilmaihmisille huikea kesäinen aktiviteettitarjonta, ja logo on yksi tapa kertoa siitä, että tekemistä ja näkemistä riittää senkin jälkeen, kun lumi on sulanut rinteistä ja laduilta”, Lindfors sanoo.

Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n markkinointikoordinaattori Sari Kumpuniemi kertoo M&M:lle, että kesälogo näkyy sosiaalisessa mediassa ja Rukan nettisivuilla lukuun ottamatta hiihtokeskuksen sivuja. Lisäksi tulossa on mainoskampanja, joka näkyy printissä, display-mainontana, sosiaalisessa mediassa ja diginäytöillä.

Kuusamon kesäkampanjassa leikitellään alueen paikannimillä. Kesämatkailusivustolla julistetaan, että Kuusamossa on maailman kauneimmat paikat ja rumimmat nimet.

”Hyödynnämme Helsingin Sanomien keväällä uutisoimaa tietoa siitä, että Kuusamossa on Suomen eniten rumia paikannimiä. Toisaalta meillä on tunnetusti monia kauniita maisemia, jotka vetävät asiakkaita tänne ympäri vuoden, ja halusimme hyödyntää niitä”, Kumpuniemi kertoo.

Rukan kesäsivuilla esitellään rumien nimien ystäville suunnattuja matkapaketteja, kuten ”Kireitä siimoja Hevonperseessä”, ” Päiväretki Pyllykkään” ja ” Tutustumista Tussunvaaraan ja muita mukavia retkikohteita”. Todellisuudessa sivuston matkapaketteja ei pysty ostamaan, mutta Kumpuniemen mukaan tulossa on myös oikeasti myytäviä paketteja.

Kumpuniemen mukaan kyseessä on Rukan tähän mennessä isoin kesäkampanja, ja sen budjetti on yli 100 000 euroa. Tavoitteena on saada ihmiset huomaamaan, että alue on hieno myös kesällä ja täyttää asiakaspaikat ympäri vuoden.

”Ympärivuotisuus on elinehto. Sen kautta pystymme muun muassa kasvattamaan sosiaalista kestävyyttämme, kun ihmiset saavat ympärivuotisia työpaikkoja, ja alueen palvelutarjontaa saadaan hyödynnettyä tehokkaammin ja toimivammin.”

Kumpuniemi huomauttaa, että alun perin Kuusamo on ollut kesämatkailukohde, ja laskettelukeskukset ovat myöhempää perua kuin kesämatkailu.

”Upeat kesäkohteet eivät ole hävinneet minnekään, ja yritämme saada asiakkaat löytämään ne.”

Kuusamossa Oulangan, Riisitunturin ja Hossan kansallispuistot sekä Rukan laskettelukeskus tarjoavat retkeilijöille Suomen suosituimman vaellusreitin Karhunkierroksen ja useita muita patikointireittejä. Huimapäille tarjolla on myös koskenlaskua, mönkijäsafareita, karhun katselua sekä pyöräily- ja melontareittejä.

”Hyvinvointia haetaan metsän lisäksi nykyään myös palveluista. Jooga, metsäkylpylät ja saunaelämäykset sekä villiruoka kasvattavat suosiotaan”, Kumpuniemi sanoo.

Hän kertoo, että Ruka on tänä kesänä jälleen mukana myös Suoma ry:n 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa, ja lisäksi sillä on Kuusamon Juuston kanssa yhteinen arvontakampanja.

Juttua korjattu klo 13:58. Korjattu Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n nimi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö