Matkailu

Laura Kukkonen 26.9.2018 11:29

Ruka virkistää hiljaista sesonkia – "Piikkejä emme pysty enää kasvattamaan"

Veera Vihervaara
Edelliseltä kaudelta säilötyt lumet mahdollistavat Rukan aikaisen avauksen.

Rukan rinnekeskus avaa ensimmäiset rinteensä 5. lokakuuta, mikä on uusi ennätys.

Kuusamossa sijaitseva laskettelu- ja hiihtokeskus Ruka avaa ensimmäiset rinteensä ennätysaikaisin, eli ensi viikon perjantaina. Ennätys aikaistuu yhdellä vuorokaudella, koska viime vuonna kausi alkoi Rukalla 6. lokakuuta.

Innokkaimmat laskijat pääsevät ensin telmimään keskuksen kahteen rinteeseen. Yhteensä Rukalla on 35 rinnettä ja 22 hissiä.

Rukakeskuksen toimitusjohtaja Ville Aho kertoo, että alkukaudesta on jo muodostunut Rukalle "mukava, pieni sesonki".

"Meille on kunnia-asia avata rinteet ensimmäisenä Suomessa. Aikainen avaus mahdollistaa myös kolmen vuodenajan yhdistämisen, kun rinteeseen, hiihtämään ja vaeltamaan pääsee samaan aikaan ja ruskakin on kauneimmillaan. Myös kauden pidentäminen on tärkeää", Aho kertoo M&M:lle.

Aikaisen avauksen mahdollistavat edelliseltä hiihtokaudelta säilötyt lumet. Ensimmäisten rinteiden auettua keskus tykittää lunta niin nopeasti kuin säät sallivat. Virallisen talven avajaisissa marraskuun alussa rinteitä pitäisi olla auki jo 10–15.

Onko lumen säilöminen seuraavaan kauteen taloudellisesti kannattavaa?

"Tällä hetkellä se alkaa olla taloudellisesti kannattavaa, koska se tuo enemmän volyymia koko lokakuulle ja auttaa myös marraskuuta", Aho kertoo.

Ahon mukaan on järkevämpää panostaa kauden alkuun, koska pitkälle kevääseen asiakkaita ei enää riitä. Sen sijaan hiihtäjät ja laskijat odottavat kauden alkua aina kieli pitkällä.

"Lunta riittäisi keväällä pidemmäksi aikaa, mutta asiakkaita ei enää ole, koska kesä alkaa olla mielessä. Talven tulo on aina uusi asia ja joka vuosi yhtä ihmeellistä", Aho kertoo.

Rukan kausi päättyy perinteisesti vapun aikaan. Vilkkaimmat hetket hiihtokeskuksessa ovat pääsiäinen, uusivuosi ja hiihtolomaviikot.

"Haasteena on, että näitä piikkejä emme enää pysty kasvattamaan. Meidän täytyy kasvattaa hiljaisempia hetkiä. Siksi panostamme aikaiseen avaukseen."

Kauden avauksen lähestyessä myös Rukan markkinointi alkaa näkyä laajemmin. Markkinoinnissa Ruka panostaa digitaalisiin kanaviin, mutta messunäkyvyys on myös tärkeää.

"Ruka satsaa tänä vuonna todella paljon messuihin, kuten Ski Expoon. Siellä pystymme fyysisesti näyttämään uutuuksiamme, kuten sen, millaisia uudet hissit ovat", Aho sanoo.

Suurin osa markkinoinnista toteutetaan in-house-tiimin voimin, jota johtaa Rukakeskuksen markkinointijohtaja Jenni Ihatsu.

Ruka tarjoaa parkkilaskijoille tekemistä heti avauspäivästä lähtien, jolloin keskukseen rakennetaan reilejä sekä lumitilanteen salliessa myös hyppyri. Linjan suunnittelevat lumilautailijat Eero Ettala, Antti Jussila ja Toni Kerkelä.

Rukan ja Pyhän rinnetoiminnoista vastaava Rukakeskus-konserni teki viime vuonna noin 25 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja 2,9 miljoonaa euroa liiketulosta. Rinnetoiminnan lisäksi majoitus-, rinneravintola-, vuokraamo ja myymälätoimintoja pyörittävä konserni työllistää noin 160 henkilöä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö