Ranskan koripallon pääsarjassa Ligue Nationale de Basketissa (LNB) näkyy tällä kaudella suomalainen urheilubrändi, sillä Rukka sponsoroi pariisilaisseura Levallois Metropolitansia.

Suomalaisbrändistä ranskalaisseuran paidassa keskusteltiin viikonloppuna Twitterissä.

Rukan omistavan Luhta Sportswear Companyn Sport-divisioonan johtaja Juha Luhtanen kertoo M&M:lle, että urheilusponsorointi on yritykselle tärkeää yhteiskunnallisesti sekä markkinoinnin ja tuotekehityksen kannalta.

”Saamme ammattiurheilijoilta arvokasta palautetta tuotteistamme. Kumppanuudet sisältävät myös rahallista tukea, jonka arvo vaihtelee sopimuskohtaisesti”, hän sanoo, muttei kerro, kuinka suuresta summasta Levallois Metropolitans -yhteistyössä on kyse.

Luhdan brändeistä mittavinta yhteistyö on Icepeakilla, joka on Suomen Olympiakomitean ja Paralympiakomitean kumppani. Luhta-brändi puolestaan sponsoroi Suomen Taitoluisteluliittoa.

Rukka julkistaa lokakuun lopulla uuden merkittävän kotimaisen sponsorisopimuksen, mutta myös Ranska on sille merkittävä markkina.

”Rukka tunnetaan kansainvälisesti parhaiten urheilulajikohtaisista, muun muassa juoksu- treeni- ja hiihtomallistoista sekä Rukka Motorsport -varusteista. Ranska on yksi Rukan voimakkaimmin kasvavista markkinoista ja koripallo yksi Ranskan suosituimmista lajeista, joten yhteistyö Levallois Metropolitans -koripallojoukkueen kanssa on hyvinkin luonnollinen tapa saada Rukalle urheilullista lajinäkyvyyttä", Luhtanen kertoo.