Tapahtumat

Aino Tunkelo 23.2.2018 12:35 päivitetty 23.2.2018 13:40

Ruokatapahtumat trendaavat – Mikä niissä kiehtoo, Vegemessut ja 3 Kaverin Jäätelö?

Kolmen Kaverin Jäätelö kiertää tapahtumissa jäätelöautonsa kanssa. Kuvassa jäätelötehtaan perustajat Heikki Huoltari (vas.), Ilkka Wikholm ja Sauli Saarnisto.

Viikonloppuna järjestettävien Vegemessujen vastaava tuottaja Suvi Auvinen ja ruokatapahtumien konkari Kolmen Kaverin Jäätelö kertovat ajatuksiaan ruokatapahtumista.

Ruoka-aiheiset festivaalit trendaavat. Helsingissä on viime vuonna järjestetty messut muun muassa salmiakin ja lakritsin ystäville ja tulevana kesäkuuna mojitoja juhlitaan kaksipäiväisellä tapahtumalla. Tänä viikonloppuna vegaaniruuasta kiinnostuneet kokoontuvat Vegemessuille Kaapelitehtaalle.

Miksi ruokatapahtumia järjestetään, Vegemessujen vastaava tuottaja Suvi Auvinen?

"Olemme siinä suhteessa erilainen ruokatapahtuma, että meillä on tietty agenda. Vegemessut on kokonaan kasvisruokaan keskittyvä tapahtuma. Kaikki esiteltävä ruoka on vegaanista. Ideana on näyttää, kuinka helppoa kasvisruokailu nykyään on ja päästää ihmiset kokeilemaan uusia vegetuotteita.

Tapahtumissamme käy paljon vegaaneja ja kasvissyöjiä, mutta kohderyhmäämme ovat myös sekasyöjät, flexaajat ja lihansyönnin vähentäjät. Tapahtumassa he voivat tulla kokeilemaan uusia juttuja ja sen innoittamana syödä vähemmän lihaa, mikä olisi hyvä sekä terveydelle, ympäristölle että eläimillekin."

Tapahtumalla on jalo agenda, mutta kuinka paljon näette tätä kuluttajamarkkinointina?

"Yrityksille tapahtuma on varmasti enemmän kuluttajamarkkinointia, mutta järjestäjinä tavoitteemme on tehdä kasvisruokailusta lähestyttävämpää ja murtaa siihen liittyviä stereotypioita. Nopein ja tehokkain tapa saada ihmiset vähentämään lihansyöntiä on se, että markkinoille tulee hyviä kasvipohjaisia tuotteita ja kuluttajat ovat niistä tietoisia ja kokeilevat niitä. Idea tapahtuman pohjalla on vahvasti aatteellinen, ja kokemustemme mukaan yritysten kanssa toimiminen on kaikkein tehokkain tapa viedä aatetta eteenpäin."

Vegemessut järjestetään nyt toiseen kertaan. Miten tapahtuma on kehittynyt?

"Viime vuoden tammikuun messuilla kävi noin 3200 ihmistä. Ennakkolippuja on jo nyt myyty yli viimevuotisen kävijämäärän. Uskon, että kävijämäärä tuplaantuu tänä vuonna. Ensimmäisillä messuilla näytteilleasettajia oli 40. Tänä viikonloppuna mukana on yli 60 yritystä ja seitsemän ravintolaa. Edellisten messujen jälkeen muutimme Kattilahallista kolme kertaa suurempaan Kaapelitehtaan Merikaapelihalliin, ja tapahtuma kasvoi yhden päivän tapahtumasta kaksipäiväiseksi.

Yleisö ja näytteilleasettajat olivat viime vuonna tyytyväisiä tapahtumaan: he huomasivat, että tämä ei ole mitään puuhastelua. Tapahtumaa tuotetaan ammattimaisesti ja kunnianhimoisesti. Kyse ei ole pienestä toritapahtumasta, vaan messuista, joissa on mukana Suomen suurimpia vegebrändejä. Kävijöiden ei tarvitse kuulua mihinkään alakulttuuriin, vaan tapahtumassa vierailee kaikenlaista jengiä. Yritykset ovat tajunneet, että vege on iso juttu, mutta niillä ei ole tuntemusta kohdeyleisöstä. Messuillamme he tavoittavat halutun yleisön.”

Miksi Kolmen Kaverin Jäätelö osallistuu ruokatapahtumiin, markkinoinnista vastaava Anna Wikholm?

"Olemme olleet mukana muun muassa Lakritsi- ja salmiakkifestivaaleilla, Flow’ssa, Tuskassa ja nyt toistamiseen Vegemessuilla. Olemme osallistuneet myös moniin pienempiin ruokatapahtumiin. Pyrimme käymään mahdollisimman eri profiilin tapahtumissa, jotta kohtaamme erilaista yleisöä. Tapahtumat ovat aikaa vieviä ja isoja rutistuksia, mutta niihin osallistumisesta on meille ollut vain hyötyä."

Mitä konkreettisia hyötyjä tapahtumista on ollut yrityksellenne?

"Pääsemme kosketuksiin asiakkaidemme kanssa ja näkemään heidän reaktioitaan. Saamme somessa päivittäin valtavasti palautetta, mutta tapahtumissa vuorovaikutus on välitöntä ja saamme paljon parannusehdotuksia. Tapahtumien hyötyjä ovat kuluttajilta saadut vinkit, ja samalla niissä saa näkyvyyttä suunnannäyttäjien parissa.

Olemme monesti lanseeranneet tapahtumissa makuja, joita ei vielä ole ollut saatavilla kaupoissa. Olemme saaneet kuluttajilta tuotekehittämiseen vinkkejä, joita voimme hyödyntää ennen kuin uusi maku päätyy kauppaan ja mukaan isoon kilpailuun. Esimerkiksi viime vuonna lanseerasimme lakritsi&kookos-vegaanijäätelön Flow’ssa. Kerroimme somessa pari viikkoa ennen Flow’ta, että uutuutta pääsee maistelemaan festivaaleilla ja se saapuu kauppoihin vasta tapahtuman jälkeen. Paikalle tuli ihmisiä jopa kavereiden pyytämänä maistelemaan tuotetta."

Teille kuluttajamarkkinointia tärkeämpää on siis palautteen saaminen yleisöltä?

"Nykypäivänä yhdellä somepostauksella voi tavoittaa 100 000 ihmistä. Esillä oleminen tapahtumassa, jossa vierailee 10 000 ihmistä, ei tietenkään ole panostukena suhteessa sama. Jos haluaisi toimia ainoastaan kuluttajamarkkinointi edellä, niin rahat kannattaisi kyllä laittaa muihin kanaviin. Toki tapahtumat ovat brändille hyvää näkyvyyttä, mutta mielestäni arvokkainta antia on välitön yhteys ihmisiin.

Some-kanavista syntyy helposti harhakuva, että kaikki tietävät brändin. Tapahtumissa ja maistatuksissa kuitenkin huomaa, että puolet ihmisistä ei ole koskaan kuullutkaan meistä. Olemme todenneet, että meille tärkeintä on saada jäätelö ihmisen suuhun. Sen jälkeen on todennäköistä, että suurin osa innostuu ja kiinnostuu mauistamme ja osaa ensi kerralla etsiä oransseja purkkejamme pakastealtaista. Monet alkavat myös seurata meitä somessa."

Millainen tunnelma ruokatapahtumissa on näytteilleasettajan näkökulmasta?

"Koko ajan järjestetään yhä hienompia ruokatapahtumia. Esimerkiksi vegepiireissä huomaa, että Pohjoismaat ja Suomi ovat edelläkävijöitä. Olemme käyneet muun muassa Euroopassa vegetapahtumissa ja huomasimme, että Suomessa tapahtumien taso on todella kova.

Tapahtumissa on aina mukava tunnelma. Siellä näkee myös paljon erilaisia toimijoita. Isot, kansainväliset toimijat ja pienemmät brändit ovat rinnakkain, mutta asetelma ei ole kilpailullinen. Tänä päivänä kuluttajat ovat niin tiedostavia, että he ymmärtävät ja näkevät isojen ja pienten toimijoiden erot."

Vegemessut järjestetään 24.–25. helmikuuta Helsingin Kaapelitehtaalla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö