Ruokatrendien muutos näkyy

Viidettä kertaa järjestetty Vegaanihaaste sai 12 000 suomalaista vaihtamaan lihapullat linsseihin tammikuussa 2018. Haasteen markkinointikin sai uutta puhtia tänä vuonna. Digikanavien lisäksi se näkyi katukuvassa tammikuun ensimmäisen viikon.

Vegaanihaasteen viestintävastaava Satu Saunio kertoo, että osallistujamäärä on paisunut joka vuosi. Vuonna 2014 mukana oli noin 700–800 kasvisperäiseen ruokavalioon vaihtajaa.

”Kasvissyönti kiinnostaa ihmisiä yhä enemmän. Mitä normaalimmaksi asia tulee, sitä enemmän ihmiset innostuvat”, Saunio kertoo.

”Nykyisin kuka vain voi olla kasvissyöjä. Se on paljon helpompaa kuin 20 vuotta sitten.”

Osallistujat saivat tammikuun jokaisena päivänä sähköpostiinsa Vegaanihaaste-uutiskirjeen, joka käsitteli eri teemoja ja esitteli vegaanireseptejä.

”Uutiskirje on iso viestintäkanavamme. Se lähtee isolle porukalle ja myös tavoittaa ihmisiä.”

Tarkoituksena on antaa vinkkejä ja tietoa uusille kasvissyöjille. Kirjeen aiheita olivat muun muassa edullinen vegaaniruoka, eläinten oikeudet ja vegaaniherkuttelu.

”Vegaanihaasteen tavoite on saada mahdollisimman moni kokeilemaan kasvissyöntiä. Annamme tähän kaiken avun niin, että siitä tulisi mahdollisimman helppoa”, Saunio kertoo.

Haasteen lopuksi osallistujat voivat vastata kyselyyn ja kertoa omia kokemuksiaan. Saunion mukaan useimmat vastaajat aikovat vähentää eläinperäisten tuotteiden käyttöä jatkossa.

”Noin 80 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoo jatkavansa vegaanina tai lähes vegaanina. Tulokset ovat samankaltaisia vuodesta toiseen.”

Ruokavalio on henkilökohtainen asia, joka herättää vahvoja tunteita. Jotkut suhtautuvat kasvissyöntiin kielteisesti. Saunion mukaan järjestäjät saavat osallistujilta pääasiassa positiivista ja kiittävää palautetta.

Vegaanihaaste tuo esiin julkisuuden henkilöitä, jotka viettävät vegaanikuukautta ja haastavat toisiaan. Tänä vuonna haasteen kummina on näyttelijä Riku Nieminen.

Ulkomainoksissakin näkyi tuttuja. Mainokset haastoivat muun muassa Antti Tuiskun, Dannyn ja Erika Vikmanin sekä Jan Vapaavuoren viettämään vegekuukautta.

Ulkomainonnan tavoite oli laajentaa haasteen tunnettuutta. Luovasta suunnittelusta vastasi Red & Blue.

”Mainokset selkeästi huomattiin. Saimme paljon positiivista palautetta kampanjasta”, Saunio kertoo.

Varat markkinointiviestintään tulevat haasteen järjestäjän, Oikeutta eläimille -järjestön lahjoituksista.

Nyt mukana oli myös yrityskumppaneita. Pääsponsorina toimi Porlam- min Meijerin kasvisruokabrändi Porlammin vege, jonka tuotteita sai esimerkiksi haasteen kahden päivän tapahtumassa Helsingin Kampin kauppakeskuksessa. Muihin tukijoihin kuuluvat muun muassa Yosa ja Kolmen kaverin jäätelö. Kumppanit tuottivat haasteeseen erilaisia sisältöjä, eli reseptejä ja kilpailuja.

Vegaanihaaste on tarkoitus järjestää jatkossakin.

”Vielä ei ole suunnitelmia vuoden päähän, mutta pyrimme koko ajan tuomaan mukaan jotain uutta kivaa.”

Tammikuu on suomalaisille luonnollinen hetki kokeilla uutta ja muuttaa elintapoja. Saunio huomauttaa, että haasteen voi silti vastaanottaa mihin vuodenaikaan hyvänsä.