Brändeissäkin näkee karun Ruotsi-Suomi-tuloksen, ilmenee BrandWorxx in selvityksestä.

Konsulttiyhtiön toteuttamassa pörssiyhtiöiden brändin arvoa mittaavassa selvityksessä on ollut mukana Tukholman pörssiin listatut ruotsalaisyritykset kolmen vuoden ajan.

Ruotsalaisten pörssibrändien arvo on moninkertainen verrattuna suomalaisiin.

Arvokkain Tukholman pörssiin listatuista brändeistä on vaateketju Hennes & Mauritz, H&M. Yhtiön brändin arvo on 18,0 miljardia euroa eli 172 miljardia Ruotsin kruunua.

Helsingin pörssin brändeistä arvokkain on Nokia yhdeksällä miljardilla eurolla.

"On laskettu, että jos brändiin kohdistuvien investointien määrä nostettaisiin Suomessa samalle tasolle kuin Ruotsissa, vaikutus olisi 2 miljardin nousu EBIT:ssä", Brändityöhön erikoistuneen konsulttiyhtiön BrandWorxxin toimitusjohtaja Jari Taipale sanoo tiedotteessa.

Ruotsissa toiseksi arvokkain pörssiyhtiöbrändi on AstraZeneca 77,2 miljardilla kruunulla eli 8,0 miljardilla eurolla ja kolmantena ABB 69,0 miljardilla kruunulla eli 7,2 miljardilla eurolla.

Taipaleen mukaan Suomessa ei ymmäretä brändin arvon suoraa yhteyttä yrityksen menestykseen ja liikevaihtoon. Suurimpana ongelmana hän näkee riittämättömät investoinnit brändiin.

"Suomessa on liikaa heikkoja brändejä, mistä syystä globaalissa kilpailussa Suomalaisia brändejä on hävinnyt ja jos suunta ei muutu, tulee häviämään jatkossakin", Taipale arvioi.

Ratkaisuksi Taipale tarjoaa tuotantolähtöisyyden kääntämistä asiakaskokemuslähtöisyydeksi.

BrandWorxxin mukaan tutkimuksessa brändin arvo määritellään OMX Helsinki -listatuista yrityksista analysoimalla taloudellisia lukuja, ja IPR-analyysilla brändien suojausten tilasta. Konsulttiyhtiö määrittelee brändien arvot ISO-sertifioidulla brändien arvon määrittelytyökalulla.