Verkkokauppa Amazon avasi Ruotsin-sivunsa varhain keskiviikkona. Amazonin rantautumisesta Ruotsiin on huhuttu jo pitkään, ja loppukesästä esitetyissä arvioissa Amazonin ajoittavan Ruotsin-sivuston avauksen Black Friday ja Cyber Monday -päivien kauppaan.

Amerikkalaista kulutusjuhlapäivää Black Fridayta vietetään marraskuun 27. päivänä, eli kuukauden kuluttua. Cyber Monday on Black Fridayta seuraava maanantai.

Yrittäjänä ja Amazon-konsulttina toimiva Markus Varsikko huomaa heti, että Ruotsin Amazon haastaa elektroniikkaliikkeitä yli 50 000 tuotteen valikoimallaan ja hinnalla.

Esimerkiksi suositut Applen AirPod-kuulokkeet on hinnoiteltu noin sata kruunua eli noin kymmenen euroa Ruotsin Giganttia eli Elgigantenia halvemmiksi.

Varsikko on yllättynyt siitä, miten laajalla tuotevalikoimalla Amazon lopulta avasi Ruotsin-sivustonsa.

”Jo ensimmäisenä päivänä määrät ovat ihan älyttömiä. Elektroniikan lisäksi vauva- ja lastentarvikekategoriassa on 44 000 tuotetta ja urheilussa 60 000 tuotetta. Amazonilla siis on jo ensimmäisestä päivästä lähtien Pohjoismaiden laajin tuotevalikoima kaikissa näissä kolmessa kategoriassa”, Varsikko hämmästelee.

Tuotteet luvataan toimittaa kahdessa päivässä, mitä Varsikko myös pitää poikkeuksellisena. Amazon tarjoaa muilla markkinoilla yhden päivän pikatoimitusta niin sanotuille Prime-asiakkailleen. Jo aiemmin Varsikko ounasteli, että Prime-toimitusajat voisivat Pohjoismaissa olla hieman hitaammat.

Toisaalta hän huomauttaa, että Amazon näyttää noudattavan perinteistä menestysreseptiään. Se kilpailee laajalla valikoimalla, matalalla hintatasolla ja nopeilla toimituksilla.

Toistaiseksi Amazonin Ruotsin-verkkokaupasta ei voi tehdä tilauksia Suomeen. Varsikko pohtii, että taustalla saattaa olla Amazonin halu testata logistiikkakapasiteettia suljetusti Ruotsissa ennen kuin toimitukset Ruotsista Suomeen alkavat.