Media

Laura Kukkonen 23.1.2018 09:05

Rupert Murdoch vaatii Facebookilta maksuja "luotettavasta uutissisällöstä"

Rupert Murdoch.

Mediamoguli toteaa, että maksujärjestelmä olisi pieni asia Facebookille, mutta sillä olisi iso merkitys journalisteille ja julkaisijoille.

News Corporationin ja 21st Century Foxin perustaja, mediamoguli Rupert Murdoch katsoo, että sosiaalisen median yhtiön Facebookin pitäisi maksaa julkaisijoille uutissisällöstä.

Murdoch julkaisi asiasta lausunnon, kun Facebookin perustaja Mark Zuckerberg oli kertonut yhtiön suunnitelmista alkaa järjestää käyttäjien uutisvirtaa niin, että luotettavat uutislähteet ovat etusijalla.

Murdochin kuvailee, että vastaavaa maksujärjestelmää toteutetaan kaapelitelevisiotoiminnassa.

"Julkaisijat selvästi parantavat Facebookin arvoa ja eheyttä uutisten ja sisällön kautta. Niitä ei kuitenkaan palkita tarpeeksi näistä palveluista", Murdoch kirjoittaa yhtiönsä julkaisemassa lausunnossa.

"Maksuilla olisi pieni vaikutus Facebookin tulokseen, mutta valtava vaikutus julkaisijoiden ja journalistien näkymiin."

AdWeekin haastattelema media-analyytikko Brad Adgate on epävarma maksutoiveen toteutumisesta.

"En ole varma voiko hallitus edes säädellä tätä ja kuvittelisin, että Facebook ja Google taistelisivat sitä vastaan", Adgate sanoo.

Murdoch kiinnittää kirjoituksessaan huomiota myös Facebookin läpinäkyvyyteen ja poliittiseen puolueellisuuteen, joiden pitäisi hänen mielestään olla julkaisijoiden huolenaiheena.

Murdochin hallitsemiin yhtiöihin kuuluvat muun muassa uutismediat Wall Street Journal ja New York Post.

Zuckerberg julkisti suunnitelman luotettavien uutislähteiden kartoittamisesta perjantaina. Zuckerbergin mukaan paras tapa arvioida lähteisen luotettavuutta on kysyä Facebook-yhteisöltä. Yhtiö aikoo toteuttaa laatukyselyjä, joissa tiedustellaan myös uutislähteiden tunnettuutta ja sitä, luottavatko käyttäjät kyseisiin lähteisiin.

"Ideana on, että joihinkin uutisorganisaatioista luottavat vain niiden lukijat tai katsojat kun taas osaan uutistoimijoista luotetaan laajasti yhteiskunnassa jopa niiden osalta, jotka eivät seuraa kyseisiä toimijoita suoraan", Zuckerberg kertoo päivityksessään.

Facebook julkisti ensimmäisiä suunnitelmia uutisvirran remontille jo aiemmin tässä kuussa.