Luota omaan makuusi -ohjelman keskeinen sanoma on, että jokaisella on oikeus nauttia ruoasta ja ravintolaelämyksistä itse haluamallaan tavalla ilman ympäristön luomia paineita.

Tavoitteena on saada ihmiset pohtimaan omaa suhdettaan ruokaan sekä ruokkia lisää keskustelua aiheesta ja tarjota myös uudenlaisia näkökulmia ruokaan. Markkinointiohjelmassa S-ravintoloiden kumppanina on mainostoimisto Folk Finland.

Markkinointijohtaja Outi Vitie kertoo, että kaikkien S-ravintoloiden ensimmäiseen, yhteiseen markkinointikonseptiin on hyviä syitä. Ensinnäkin S-ravintolat palvelevat lähes koko kansaa, joten niillä on merkittävä rooli suomalaisessa ruokakulttuurissa.

”S-ravintoloissa käy laskelmiemme mukaan jopa kolme miljoonaa suomalaista vuosittain. Emme ole tähän asti tehneet markkinointiviestintää koskien kaikkia ravintoloitamme ja niiden asiakkaita. Nyt kokoamme ensimmäistä kertaa saman kattokonseptin alle koko tarjoomamme. Meidän on aika osallistua keskusteluun aktiivisemmin”, Vitie kertoo M&M:lle.

Suomalainen ruoka- ja ravintolakeskustelu on Vitien mukaan keskittynyt suhteellisiin kapeasti käsittelemään lyhytaikaisia trendejä tai melko yläviritteisiä aiheita tavallisen, jokapäiväisen ravintolasyömisen sijaan.

”Kuten sanottua, ravintolasyöminen on yhä suurempi osa ravintoloissa kuluttamista, mutta julkisuudessa aihe ei ole välttämättä oikein suhteessa tähän.”

”Viime aikoina tosin on keskusteltu muun muassa buffet-pöytien hävikistä, joka aiheena selvästi kiinnostaa suurta osaa kansasta. Tällaisissa, kansan enemmistöä kiinnostavissa keskusteluissa, olemme mukana mielellämme. Näin voimme myös yhdessä asiakkaiden kanssa ratkoa haasteita, jotka on todettu todellisiksi ja olemassa oleviksi”, kertoo Vitie.

Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu, mutta hitaasti

Ensi vaiheessa lähdetään liikkeelle erityisesti loka-marraskuussa näkyvällä kampanjalla, joka pitää sisällään tv-mainoskampanjan, printti-ilmoittelua, digisisältöjä, ulkomainontaa ja ravintoloissa näkyvää mainontaa.

Tässä vaiheessa halutaan Vitien mukaan herättää keskustelua niin sanotun tavallisen kansan mieltymyksistä. Jatkosuunnitelmia tehdään lähiaikoina, mutta todennäköisesti tulevat sisällöt painottuvat ravintolaketjun oman toiminnan yhä läpinäkyvämpään avaamiseen.

”Voimme kertoa laajamittaisesta tuotekehitystyöstämme, tuotteiden alkuperistä, vastuullisuudesta eli ylipäätään siitä matkasta, jonka avulla ruoka päätyy tuottajalta eli vaiheiden kautta asiakkaan lautaselle.”

Folk Finlandin toimitusjohtaja Tommi Laiho arvioi, että suomalaisen ravintolakulttuurin aito kehittäminen ei onnistu marginaaleissa tai sormella osoittaen.

Laihon mukaan ruoasta on tullut nyt yksi syyllistämisen tapa, vaikka yhdessä syöminen on mahdollisesti tärkein sosiaalinen keino kohdata ystäviä ja läheisiä.

”Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu hitaasti, mutta muuttuu silti koko ajan. Konseptin ihan keskeisiä tavoitteita on palauttaa ilo yhteiseen ruokailuun ja antaa ihmisille oikeus nauttia siitä ilman jatkuvaa huonoa omaatuntoa”, Laiho kiteyttää.

”Ulkoisen markkinoinnin ja viestinnän lisäksi aktivoimme aihetta myös sisäisesti. Merkittävä voimavaramme on 40 000 työntekijää, jotka ovat samalla asiakkaita, yrityksen omistajia ja omien asioidemme parhaita sanansaattajia”, päättää Outi Vitie.

Lue lisää: Triplaan tulee viisi ruokakauppaa ja ruokatori – kilpailevat tuoretiskeillä ja omilla ravintoloilla

Lue lisää: Kotipizza alkaa myydä hävikkiannoksia mobiilisovelluksen avulla