S-ryhmä julistaa, että suomalaiset voivat pian seurata ensimmäistä kertaa yhdessä palvelussa ostamiensa ruokatuotteiden raaka-aineiden ja valmistuksen kotimaisuutta. S-ryhmän Omat ostot -palvelussa lokakuussa aukeava kotimaisuuslaskuri erottelee toisistaan raaka-aineiltaan ja valmistukseltaan kotimaiset tuotteet sekä Suomessa valmistetut tuotteet.

”Ihmiset haluavat tietää, mistä ruoka tulee. Pelkkä valmistusmaa ei vielä kerro ruoan todellisesta kotimaisuusasteesta, ja siksi haluamme näyttää kotimaisuuden eri ulottuvuudet. Laskurin avulla asiakkaidemme on entistä helpompi valita tuotteita, joissa sekä raaka-aineet että työ ovat omasta maasta”, sanoo kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta.

S-ryhmän kilpailija K-ryhmä julkaisi keväällä K-Ostokset-palvelun, joka kertoo, kuinka paljon asiakkaan ostoskorissa on kotimaisia tuotteita verrattuna muiden samankaltaisten asiakkaiden ostoksiin omalla asuinalueella.

Lue lisää: K-ryhmä julkaisi palvelun, joka kertoo asiakkaalle ostosten kotimaisuustason

Alarodun mukaan S-ryhmän tarjoama tieto kotimaisuusasteesta ei kuitenkaan ole vastaveto kilpailijan palvelulle.

”Olemme julkistaneet jo aikaa sitten Omat ostot -palvelumme, jossa voi seurata ostojaan eri näkökulmista. Suunnitelmissa on ollut koko ajan tuoda myös kotimaisuus mukaan. Erona muiden julkistamiin palveluihin tässä pystytään näkemään myös, missä tuotteissa on käytetty sertifioidusti suomalaista raaka-ainetta”, Alarotu sanoo M&M:lle.

Lue lisää: S-ryhmän etuasiakkaat voivat nyt ihmetellä ostoksiaan verkosta – "Moni uskoo ostavansa enemmän salaattia kuin suklaata"

Omat ostot -palveluun tuleva uusi laskuri havainnollistaa kotimaisten ruokaostosten osuuden kahdella tasolla. Ensimmäisellä tasolla ovat tuotteet, joiden kotimaisuuden takaavat suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovat Hyvää Suomesta ja Sirkkalehti -merkit. Toisella tasolla ovat tuotteet, jotka on valmistettu Suomessa. Lisäksi laskuri näyttää ulkomaiset ruokaostokset omana listanaan.

Alarotu kertoo, että laskuri näyttää kunkin ryhmän tuotteiden prosenttiosuuden käyttäjän ostoksista. Lisäksi käyttäjä voi tarkastella, mistä hänen ostamistaan tuotteista osuudet muodostuvat.

”Kuluttajatutkimuksissa näkyy, että kotimaisuus ja raaka-aineen alkuperän arvostus ja tietoisuus ovat selvästi olleet nousussa joitakin vuosia”, Alarotu sanoo.

S-ryhmä julkaisee ruoan kotimaisuuslaskurin S-mobiilin Omat ostot -palvelussa lokakuussa. Omat ostot on S-ryhmän asiakasomistajille tehty palvelu, jonka avulla voi seurata ostoksiaan ja arvioida omaa kulutustaan. Palveluun voi kirjautua S-mobiili-sovelluksella älypuhelimessa tai S-kanava.fi-sivulla. Palvelulla on jo 200 000 käyttäjää, ja määrä kasvaa nopeasti.

Kotimaisuusmerkki hyllynreunoihin

Lokakuussa käyttöön tulevasta palvelusta kerrottiin tänään ensimmäistä kertaa vietettävän suomalaisen ruoan päivän kunniaksi.

”Halusimme juhlistaa päivää konkreettisilla teoilla, joilla voidaan edistää suomalaisen ruoan menestystä”, Alarotu sanoo.

Samalla S-ryhmä kertoi, että Hyvää Suomesta -merkit tulevat kaikkien S-ryhmän ruokakauppojen hyllynreunaetiketteihin syksyn aikana.

Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi sanoo, että suomalaiset haluavat suosia suomalaista ruokaa, mutta kotimaisuuden varmistaminen ei aina ole helppoa.

”Pakkauksissa oleva Hyvää Suomesta -merkki ohjaa kotimaisiin valintoihin. Merkin tuominen hyllynreunoihin helpottaa valintaa huomattavasti ja sitä kautta vahvistaa myös kotimaista ruokaketjua”, Syväniemi sanoo tiedotteessa.

Lue lisää: Nuoret arvostavat ruokakauppoja ja alkuperä- ja ympäristömerkkejä, iäkkäämmät kahvibrändejä ja Yleisradiota