Markkinointi

Anna Juvonen 10.4. 13:24 päivitetty 10.4. 13:25

Saara Aalto antaa vauhtia muodostelmaluistelun MM-kisoille – esiintymisen hinta on salaisuus

Matti Matikainen
Saara Aalto

MM-kisojen pääkumppanit ovat Helsingin kaupunki ja OP.

Muodostelmaluistelun MM-kisojen avajaisnäytöksessä perjantaina esiintyy brittien Dancing On Ice -ohjelmassa nähty Saara Aalto yhdessä parinsa Hamish Gamanin kanssa. Ohjelmassa kolmanneksi sijoittunut pari esiintyy avajaisissa Aallon Dance Like Nobody's Watching -kappaleen tahtiin. Muodostelmaluistelun vallitseva maailmanmestari Marigold IceUnity esiintyi ohjelmassa helmikuussa. Avajaisissa esiintyy Aallon lisäksi 150 suomalaista luistelijaa ja muita artisteja.

Avajaisnäytöksen jälkeen perjantaina 24 muodostelmaluistelujoukkuetta kilpailee lyhytohjelmilla. Lauantaina vuorossa ovat vapaaohjelmat.

Suomea MM-kisoissa edustaa Marigold Unityn lisäksi Helsinki Rockettes, joka on kolminkertainen maailmanmestari. Marigoldilla mestaruuksia on viisi. Suomen Taitoluisteluliiton mukaan vuodesta 2 000 lähtien järjestetyistä lajin MM-kilpailuista Suomi on saanut yhteensä 23 mitalia, joista yhdeksän on kultaa.

MM-kisat myi 14 000 lippua vajaassa tunnissa loppuun. Suomen Taitoluisteluliiton markkinointi- ja viestintäpäällikkö Mila Kajas-Virtanen kertoo, että Hartwall Arena oli varattu kisojen ajankohtana. Hartwall Arenalla esiintyy perjantaina taikurikaksikko Ehrlich Brothers.

Kajas-Virtanen ei paljasta Saara Aallon esiintymisen hintalappua loppuunmyydyn tapahtuman avajaisissa.

”Emme halua nostaa jalkoja pöydälle, vaikka tapahtuma on loppuunmyyty. Haluamme järjestää hienot avajaiset”, Kajas-Virtanen sanoo.

Edellisen kerran Suomi järjesti muodostelmaluistelun MM-kisat vuonna 2011. Tuolloin liitto teki tapahtumassa 300 000 euron tuloksen.

”Jo silloin myimme jäähallin loppuun, mutta emme näin nopeasti. Ounastelimme, että saamme hallin täyteen, mutta että liput menivät vajaassa tunnissa, yllätti. Olimme varautuneet monenlaisiin markkinointitoimenpiteisiin, mutta niitä kaikkia ei tarvinnutkaan toteuttaa”, Kajas-Virtanen kertoo.

Hän ei toistaiseksi kommentoi viikonloppuna luisteltavien kisojen liikevaihtoa tai tulostavoitetta.

MM-kisojen pääkumppanit ovat Helsingin kaupunki ja OP. Laji kaipaisi lisää sponsorirahaa.

”Hyvä lipunmyynti on se, millä teemme tuloksen”, Kajas-Virtanen sanoo.

Kajas-Virtanen uskoo, että lippujen hyvä menekki on osoitus vuosien markkinointityöstä lajin eteen Suomessa.

”Suomalaiset kilpailevat MM-kisoissa jopa kahdesta mitalista. Muukin kuin oma porukka haluaa tulla katsomaan lajia, kun suomalaiset menestyvät näin hyvin. Laji on yleisöystävällinen. Näyttävässä lajissa on vauhtia, akrobatiaa, taidetta ja huippu-urheilua samassa paketissa.”

Helsingin taitoluistelun MM-kisoissa vuonna 2017 vieraili 69 000 katsojaa, mikä oli 4 000 liiton tavoitetta enemmän. Suomen Taitoluisteluliiton mukaan kisat tekivät 2,9 miljoonan euron tuloksen. Liiton mukaan kisavieraat toivat Helsinkiin jopa 14 miljoonaa euroa.

Muodostelmaluistelun MM-kisoihin osallistuu 480 luistelijaa tukijoukkoineen. Mediaa tapahtumaan on ilmoittautunut reilu 50. Se on Kajas-Virtasen mukaan runsas määrä muodostelmaluistelukisoille.

”Toissa vuonna USA:n MM-kisoissa median edustajat olivat laskettavissa yhden käden sormin. Taitoluistelun MM-kisoissa Helsingissä toissa vuonna oli 500 median edustajaa. Muodostelmaluistelun suosio on kasvussa”, Kajas-Virtanen sanoo.

Hän uskoo, että Helsingissä on itsessään kaupunkina imua.

”Helsinki herättää valtavasti kiinnostusta. Suomessa järjestetään kisoja, joissa on loppuunmyydyt katsomot. Se kertoo tapahtuman suosiosta ja meillä on maailmanmestaruus, mikä kertoo joukkueiden tasosta Suomessa. Osaamme järjestää hyvät ja tunnelmalliset kisat.”

Elokuussa alkanut luistelukausi on ollut Suomen Taitoluisteluliitolle kunnon puristus. Liitto on järjestänyt samaan aikaan kolmea suurta tapahtumaa: vuotuinen Finlandia Trophy Espoossa lokakuussa, muutamassa kuukaudessa järjestetty Grand Prix Helsingissä marraskuussa ja nyt luisteltava päätapahtuma muodostelmaluistelun MM-kisat.

”Aikamoinen puristus pienelle lajiliitolle tehdä kolmea isoa tapahtumaa muiden töiden ohessa. Täällä on ollut vauhtia, mutta onneksi on kokenut porukka ja vapaaehtoisia auttamassa. Tällaiset tapahtumat ovat lajiliitolle valtava näytönpaikka markkinoinnillisesti”, Kajas-Virtanen kertoo.

Yle televisioi MM-kisat. Avajaisia voi seurata Yle Areenasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.