Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 10.10. 11:24 päivitetty 10.10. 14:35

Saarioinen vei maksalaatikon maailman metropoleihin: "Reaktiot olivat hyvin monipuolisia"

Saarioinen
Saarioisen maksalaatikko jalkautui maailmalle. Kuva Milanon kaupungista.

Vuodesta 1957 muuttumattomana säilynyt Saarioisen maksalaatikko jalkautui maailmalle kansainvälisen maksalaatikkopäivän kunniaksi.

Tänään 10.10. vietetään kansainvälistä maksalaatikkopäivää. Suomalaisille maksalaatikko tunnetusti maistuu, mutta miten on laita muualla?

Saarioinen lähti selvittämään asiaa järjestämällä syyskuussa kansainvälisen maistatuskiertueen.

Kiertue alkoi Pariisista, jossa Saarioisen äidit maistattivat maksalaatikkoa yhdessä juontaja ja muotivaikuttaja Erja Häkkisen kanssa paikallisille herkkusuille. Pariisista äidit jatkoivat Milanoon ja lopuksi Skotlannin Edinburghiin.

Kiertue on osa Saarioisen uutta "Äitien keittiöstä" -maistatuskonseptia, joka tuo tuotteet lähelle kuluttajaa erilaisten maistatusten ja tuotejakojen avulla.

Kuluttajakokemuksesta vastaava johtaja Tia Yrjölä Saarioisilta kertoo M&M:lle, että reaktiot Saarioisen maksalaatikkoa kohtaan olivat "hyvin monipuolisia".

"Kiertue alkoi Ranskasta. Ranskalaiset rakastavat hyvää ruokaa ja maksa on heille tuttu raaka-aine. He pysähtyivät kiireidensä keskellä mielellään maistamaan ja keskustelemaan ruoasta. Maksalaatikko ei heidän mielestään ollut ollenkaan hullumpaa. Osa lähti jopa miettimään, minkä viinin kanssa maksalaatikkoa voisi tarjota", Yrjölä kertoo.

Maksalaatikkoa maisteltiin muun muassa pariisin kaduilla. | Kuva: Saarioinen

 

Saarioisen maksalaatikon resepti on säilynyt muuttumattomana vuodeta 1957 lähtien. Alkuperäisen reseptin takana oli Saarioisilla työskennellyt talousopettaja Mertta Järvi.

"Maksalaatikko on todella rakastettu ruoka, jota myydään vuodessa noin yhdeksän miljoonaa rasiaa. Maksalaatikkopäivän innoittamana halusimme selvittää, miten suomalainen kansallisruoka pärjää maailmalla ja minkälaisia reaktioita se siellä aiheuttaa", toteaa Yrjölä.

"Haluamme ilahduttaa"

Osana kampanjaa Saarioinen avasi maksalaatikkopäivänä Narinkkatorille klo 11 alkaen ensimmäisen "Äitien keittiön". Maksalaatikon ystävä voi merkkipäivän kunniaksi pistäytyä maistatuksessa ja keskustelemassa ruokakulttuurista.

"Haluamme ilahduttaa suomalaisia herkullisilla makuelämyksillä siellä, missä he liikkuvat. Samalla saamme arvokasta palautetta tuotekehitystyöhön."

Maksalaatikkopäivänä kampanja on näkynyt printtimainontana Kärkimedian kautta. Lisäksi Saarioinen toteuttaa noin 150 myymälässä yhteistyössä kauppiaiden kanssa yhteispromootioita, jotka ovat laajentuneet myös sosiaaliseen mediaan.

"Järjestämme erilaisia arvontoja ja kilpailuja maksalaatikon sekä siihen liittyvien fanituotteiden ympärillä", kertoo Tia Yrjölä.

Hankkeessa kumppaneina ovat olleet mainostoimisto Bob the Robot, mediatoimisto Carat, tapahtumatoimisto MKTG sekä viestintätoimisto H+K Finland.

Saarioinen ei julkista kampanjan budjettia. Yrjölän mukaan "budjetti on kohtuullinen ja Saarioiselle sopiva".

Vuonna 1955 perustettu Saarioinen teki vuonna 2017 noin 254 miljoonan euron liikevaihdon ja noin 10 miljoonan euron liiketuloksen. Henkilöstön lukumäärä tilikauden lopussa oli 1 121.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö