MAINOSKILPAILUT

14.10.2005 16:02 päivitetty 4.2.2016 10:16

Saarioiselle ja Bobille Grand Effie

Mainonnan tehokkuutta ja toimivuutta mittaavan Effie-mainoskilpailun Grand Effie meni jälleen mainostoimisto Bob Helsingin suunnittelemalle kampajalle. Bob ja Saarioinen saivat palkinnon ”Meidänpä äidillä on suurempi markkinaosuus kuin teidän äidillä” -kampanjalla.

Kampanjan myötä Saarioisten markkinaosuus valmisruuissa on noussut yrityksen historian korkeimmalle tasolle 43 prosenttiin ja yhtiö on kohonnut jälleen ykkössijalle brändin spontaanissa tunnettuudessa. Tuomaristo kehui Saarioisen mainosta myös ”kaikkien aikojen pidetyimmäksi suomalaiseksi tv-mainokseksi”.

Bob Helsingin kampanjatiimiin kuuluivat Jon Granström, Samuli Harjunpää, Pertti Pällijeff, Kari Eilola, Iina Merikallio, Minna Kommeri, Jukka Kurttila ja Minna Läntinen. Saarioiselta mukana olivat Ritva Mäenpää, Jouni Mattila, Päivi Pitkämäki, Riitta Jaakkola ja Sanna Teinilä. Mediatoimistona kampanjassa toimi Carat Finland. Bob pokkasi Grand Effien myös viime vuonna Seppälä-kampanjallaan.

Tutut toimistot palkinnoilla

Kultainen Effie meni tänä vuonna mainostoimisto PHS:n suunnittelemalle matkapuhelinoperaattori DNA:n ”Elämä on” -kamppikselle. Runsaasti huomiota saanut kampanja oli paitsi kustannustehokasta muiden operaattoreiden mainontaan verrattuna, myös tuottavaa: DNA onnistui säilyttämään tuottavimmat asiakkaansa ja haalimaan lisää asiakkaita. Lisäksi mainosslogan on saanut suuren kansansuosion ja levinnyt yleiseen käyttöön.

Hopeiset Effiet menivät kuluttajakampanjoissa kisaaville Hasan & Partnersin ja Fazer Makeisten ”Panthóur – liiku kuin pantteri” -mainonnalle sekä Sammon ja Bob Helsingin ”Markkinaosuus nousuun kannattavasti” -kampanjalle. Pronssisia Effie-palkintoja jaettiin kuusi kappaletta. Niistä puolet meni PHS:n töille.

Pronssi-Effiet pokkasivat Veikkauksen ja PHS:n ”Veikkauksen yleisurheilun MM-kisakampanja”, Air Finlandin ja Dynamon ”Nauti lomastasi jo lennolla”, Bobin ja Hermen Oy:n ”Arnolds – Turun Bagel-lanseeraus”, Nokian Jalkineiden ja mainostoimisto Adsekin haisaappaita mainostava ”Hai elää”-kampanja, Sin Cityn ja PHS:n ”Serpent by Stefan Lindfors -dildokampanja sekä Amnesty Internationalin ja PHS:n suunnittelema ”Pöydät, portaat ja ovet” .

Effie-kilpailun tuomaristossa istuivat tänä vuonna Anu Igoni, Mika Wist, Jari Torvelainen, Eeva-Liisa Ylälahti, Heidi Tossavainen, Hannu Lindell, Heikki Ahdekivi, Matti Remes ja Päivi Nurmesniemi. Kilpailun yhteistyökumppaneita edustivat MARKin Kari Hämäläinen, Hansaprintin Anu Mäkeläinen ja MTL:n Sinikka Virkkunen.