Nousukausi jatkuu ja kuluttajat syytävät yhä enemmän rahojaan sijoitusrahastoihin.

Elokuun kuluttajabarometrin mukaan 28 prosenttia kotitalouksista aikoo sijoittaa "muihin arvopapereihin" - käytännössä rahastoihin - seuraavan 12 kuukauden aikana, kun vuotta aiemmin luku oli vajaat 24 prosenttia.

- Suuri ikäluokka perii yhä enemmän. Ja kun varallisuutta tulee lisää, se etsii jatkuvasti uutta kotia. Uskon, että rahastot ovat tässä markkinassa hyvin voimakkaasti mukana, Nordea Rahastoyhtiön liiketoimintajohtaja Petri Luoto myhäilee.

Rahastot pesivät lainat

Toistaiseksi siltä näyttää. Toukokuinen osakemarkkinanotkahdus verotti väliaikaisesti Nordean uusmyyntiä 20-30 prosenttia, mutta siitä on Luodon mukaan toivuttu hyvin heinäkuussa, ja kokonaisuudessaan rahastopääoma on kasvanut noin 40 prosentin vuosivauhdilla 2002-2006.

Suomen Pankin mukaan kotimaisen rahastopääoman markkina-arvo nousi elokuussa 53 miljardiin euroon, eli se ylitti ensimmäistä kertaa kotitalouksien asuntolainojen arvon. Talletuksissa suomalaiset pitävät vielä hieman enemmän varallisuutta: 56 mil-

jardia.

- Jos verrataan ruotsalaisiin tai norjalaisiin, olemme yhä riskejä karttava kansa, Luoto summaa.

Tähän viittaa myös kuluttajabarometri: pörssiosakkeisiin aikoo seuraavan 12 kuukauden aikana sijoittaa 12 prosenttia kotitalouksista, kun taas pankkitilillä säästöjään aikoo lepuuttaa 56 prosenttia.

Pääomat turvaan

Sijoitusrahastot ovat pankkien uusi rahasampo, nyt kun lainamarginaalit on tingitty pohjiin. Tämä näkyy myös rahastojen tarjonnassa. Kun vuonna 1995 rahastoja löytyi Suomesta 44, viime vuonna määrä oli 427.

Millaisia rahastoja nyt sitten kysytään?

- Meillä pääomaturvatut sijoituslainat ovat voimakkaimmin kasvava bisnes. Muissa pohjoismaissa niiden volyymi on noussut ihan älyttömästi. Esimerkiksi Ruotsissa pääomaturvattuja lainoja myydään jo enemmän kuin sijoitusrahastoja, kertoo Fim Rahastoyhtiön markkinointijohtaja Jussi Seppälä.

- Korkorahastot menevät hyvin kaupaksi, ja kehittyvät osakemarkkinat myyvät taas hyvin, etenkin Venäjä-rahastot, Nordean Luoto ­sanoo.

Myös Nordea on nostanut markkinoinnissaan viime aikoina esille pääomaturvattuja rahastoja.

Kuluttajabarometrin perusteella vakuutus- ja osakesäästämisen lumo on parin viime vuoden aikana tasaantunut, ja loppukesästä myös asuntosijoittamisen houkuttelevuus on heikentynyt. Ostoaikeita kuluttajilla on yhä runsaasti.