TNS Media Intelligencen tilastojen mukaan television mediamainonnan myynti kasvoi huhtilkuussa yli neljä prosenttia. Samalla printti jatkoi pudotustaan: sanomalehdissä ja aikakauslehdissä mainosmyynti putosi 15 prosenttia.

Televisio siis nakertaa mainoskakusta printin osuutta. Mediana televisio on osannut printtiä paremmin hyödyntää jakeluteiden pirstaloitumista. Myös radiolla meni kohtuullisesti: siellä pudotusta on vain hiukan yli neljä prosenttia.

Nelonen Median myyntijohtajan Tero Huovilan mukaan kyseessä on trendi: mediapanostukset sähköistyvät.

"Luulen, että vaikuttaviin ja mitattaviin medioihin panostetaan", sanoo Huovila.

Nelosen myynti kasvoi markkinoita jonkin verran markkinoita nopeammin.

Television kumulatiivinen myynti on edelleen kuusi prosenttia miinuksella.

Osa huhtikuun hyvästä kehityksestä voi liittyä kaupan ostosykleihin.

"Mukana on varmasti sitäkin, että nyt kampanjoidaan kesävalikoimia. Käsittääkseni kaupan ostojaksojen merkitys on kuitenkin laskenut. Ainakin meillä myynti kasvoi kaikissa asiakasryhmissä", sanoo Huovila.