Painettujen kirjojen myynti putosi Suomessa viime vuonna kuusi prosenttia edellisvuodesta. Kaikkiaan kirjoja myytiin yli miljoona kappaletta vähemmän kuin vuotta aiemmin, osoittaa Suomen Kustannusyhdistyksen tilasto.

Painettujen kirjojen arvonlisäveroton myynti jäi 212,4 miljoonaan euroon.

Sähköisten julkaisujen myynti kasvoi puolestaan 3,3 prosenttia ja oli yli 19,5 miljoonaa euroa viime vuonna.

Yhteensä painettuja ja sähköisijä julkaisuja myytiin 232 miljoonalla eurolla vuonna 2015. Kaikkiaan myynti laski vuodesta 2014 yhteensä 5,3 prosenttia.

Suomen kustannusyhdistyksen tilastot kuvaavat kustantajien myyntiä jälleenmyyjille.

Lähde: Suomen Kustannusyhdistys

Sähköisiin julkaisuihin kuuluvat muun muassa äänikirjat, ladattavat sähkökirjat ja online-julkaisut.

Verkkokirjakauppa Adlibriksen liikevaihto kasvoi Suomessa viime vuonna yhteensä 35 prosenttia, kertoo verkkokirjakauppa tiedotteessaan. Tämän vuoden alkukuukausina nousua on ollut lähes 30 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Painetut kirjat kattavat Adlibriksen kirjamyynnistä 90 prosenttia.

"Yhä useampi suomalainen ostaa kirjansa verkosta. Hankintoja suoritetaan läpi vuoden, mutta myyntipiikit osuvat erityisesti juhlapäiviin, toukokuussa esimerkiksi äitienpäivään ja koulujen päättäjäisaikaan", kertoo Adlibris Finlandin toimitusjohtaja Marjo Tuomikoski tiedotteessa.

Adlibriksen mukaan kirjojen verkkomyynti on melko tasaista kaikissa tuoteryhmissä. Erityisen hyvin tällä hetkellä menevät kaupaksi kuitenkin kaupaksi elämäntaidon ja eri harrasteiden teokset, Tuomikoski arvioi.

Adlibris-konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia kruunua. Konserniin kuuluu noin 200 työntekijää. Adlibris on osa Bonnier-konsernia.

Juttua muokattu 29.4. klo 9.59. Lisätty maininta painettujen kirjojen osuudesta Adlibriksen myynissä ja taulukko sähköisistä julkaisuista. Korjattu painettujen kirjojen myyntiluku, joka oli Suomessa viime vuonna 212,4 miljoonaa euroa, ei 232 miljoonaa euroa.