Seinäjoen Peliveljien Salibandyliigan edustusjoukkueen pelipaidasta katosi punainen väri, kun joukkue asetti punapaitaisen identiteettinsä peliin verenluovutuksen puolesta. Tuttu punainen väri palautuu paitoihin sitä mukaa, kun ihmiset osallistuvat kampanjaan luovuttamalla verta.

#Elämänvirtaa-niminen yhteisöllinen verenluovutuskampanja alkoi 29. joulukuuta, ja sen tavoitteena on kasvattaa verenluovuttajien määrää Seinäjoen alueella ja valtakunnallisesti sekä lisätä tietoisuutta verenluovutuksen tärkeydestä.

Kampanjan mahdollistajana eli kulujen maksajana toimii sähkönjakeluyhtiö Caruna.

”#Elämänvirtaa-kampanja vahvistaa Carunan sitoutumista sosiaalisiin hankkeisiin. Samalla tavalla kuin sähkö virtaa kaapeleissa ja johdoissa, elämää ylläpitävä veri virtaa suonissa. Jokainen meistä tarvitsee monenlaista virtaa. Mahdollistamme Veripalvelun ja punaisissa paidoissa pelaavan Seinäjoen Peliveljien Salibandyliigan edustusjoukkueen kanssa yhteisöllisen verenluovutuskampanjan. Toivomme, että #Elämänvirtaa vahvistaa auttamisen ketjua ja yhteistyöllä voidaan pelastaa ihmishenkiä”, Carunan viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Anne Pirilä sanoo tiedotteessa.

Kampanjan suunnitelleen Markkinointiosakeyhtiö i2:n yhteysjohtaja Eero Naukkarinen kertoo M&M:lle, että kampanjasta haluttiin tehdä erottuva ja osallistava.

”Keksimme yhdistää verenluovutuksen ja punaisen paidan Carunan haluun tehdä paikallisia, asiakaskunnan arjessa näkyviä ja merkityksellisiä tekoja”, Naukkarinen sanoo.

Kampanja on saanut inspiraationsa maailmalta, brasilialaisen jalkapallojoukkueen aikoinaan tekemästä vastaavasta tempauksesta.

Carunalla on sähköverkkoa muun muassa Pohjanmaalla, joten Seinäjoen Peliveljet sopi hyvin yhteistyökumppaniksi.

”SPV usein kutsuu omassa viestinnässään itseään Punaiseksi. Hyvin tunnusomainen väri on joukkueen tunteville iso visuaalinen tekijä”, Naukkarinen lisää.

Hän kertoo, että kampanja näkyy salibandypelien lisäksi ainakin sosiaalisessa mediassa. Salibandyliittokin on mukana, ja kampanja tulee esille myös suurimmassa osassa SPV:n vieraspeleistä.

Urheilumaailma verenluovutuksen asialla

SPV:n päävalmentajan Tommy Koposen mielestä on hienoa, että joukkue voi aktivoida ihmisiä auttamaan tärkeässä asiassa. Yhteinen tavoite on kasvattaa verenluovuttajien määrää.

”Halusimme tehdä jotain poikkeuksellista ja annoimme punaisen pelipaitamme kampanjan näkyväksi mittariksi. Tulemme kampanjan aikana paitsi itse luovuttamaan verta, myös haastamaan eri tahoja mukaan. Mitä useammat henkilöt käyvät luovuttamassa verta, sitä nopeammin pelipaidan oikea väri palautuu takaisin”, Koponen kertoo.

Kampanjan verenluovutusmääriä seurataan SPV:n kotiotteluissa pelipaidan värin vaihtumisen kautta. Mitä enemmän verta kampanjan nimissä on luovutettu, sitä korkeammalle punainen osuus pelipaidoissa nousee.

”Tällä huomiota herättävällä tavalla nostamme asian esiin ja saamme erityisesti fanit tietoisiksi veren luovuttamisen merkityksestä. Kun luovuttajien määrä kasvaa, väri paitoihin palautuu asteittain. Paita on kauttaaltaan punainen, kun kampanjan tavoite, 3 000 verenluovuttajaa, on saavutettu”, Koponen kertoo.

Kampanjaan voi osallistua 29.12.–29.2. missä tahansa verenluovutuspaikassa. Luovutus lasketaan mukaan kampanjaan, kun verenluovutuksen yhteydessä mainitaan kampanjatunnus #Elämänvirtaa.

Sairaalat käyttävät verivalmisteita muun muassa leikkauspotilaiden, onnettomuusuhrien, syöpää sairastavien ja keskoslasten hoitoon. Verenluovutustoiminta on vapaaehtoisten varassa, ja koska verihiutaleet säilyvät käyttökelpoisina vain viisi päivää, luovuttajia tarvitaan joka arkipäivä. Myös uusia luovuttajia tarvitaan jatkuvasti sitä mukaa, kun vanhimmat iän myötä lakkaavat luovuttamasta verta.

Luovutetun veren tarvitsemisesta on kokemusta myös SPV:n hyökkääjällä Mikko Kohosella. Hän loukkaantui vuosia sitten pelitilanteessa pahasti ja olisi voinut menettää toisen jalkansa kokonaan. Kohosen toipumiseen pelikuntoon tarvittiin runsaasti verta, ja nyt hän innostaa yhdessä joukkueensa kanssa ihmisiä verenluovuttajiksi.

Nuoria on aiemminkin pyritty innostamaan verenluovuttajiksi yhteistyöllä urheilumaailman kanssa. Esimerkiksi Suomen miesten jääkiekon toiseksi korkein sarja Mestis ja Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu julkistivat syksyllä Hengenpelastajaliigan, jonka avulla seurataan joukkueiden kannattajien ja koko Mestis-yhteisön verenluovutusaktiivisuutta jääkiekosta tutun sarjataulukon muodossa.

Lue lisää: Mestis ja Veripalvelu haastavat kiekkofanit kisaamaan myös kaukalon ulkopuolella – uusi sarjataulukko kertoo, ketkä luovuttavat ahkerimmin