Aloittavaan tiimiin on koottu alan sisältä osaajia kaupallistamisprosessin eri vaiheisiin. Proofin hallituksen puheenjohtajana ja vt. toimitusjohtajana aloittaa Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtaja Antti Kärävä.

Kärävän mukaan idea Proofin perustamisen taustalla on lukuisissa suomalaisissa tutkimuksissa havaittu ilmiö; suomalaisyritykset ovat maailmanluokkaa tutkimuksessa ja kehittämisessä, mutta innovaatioiden kaupallistamisessa suomalaiset eivät pärjää kansainvälisessä kilpailussa riittävän hyvin.

Tämä tarkoittaa Kärävän mukaan sitä, että merkittävä osa T&K-osaamisesta ja investoinneista menee yritysten kasvun, tuloksen ja työllistämiskyvyn – ja siten myös kansantalouden – kannalta hukkaan. Tämän Proof pyrkii muuttamaan.

”Kaupallistamisosaamisen nopea ja laaja-alainen kasvattaminen ja kaupallistamiseen tehtävien investointien lisääminen tulee mielestämme nostaa keskeiseksi tavoitteeksi Suomessa. Itse ryhdymme konkreettisesti toimeen perustamalla Proof Advisory Oy:n”, Kärävä kertoo M&M:lle.

Proofin ensisijainen tavoite on auttaa suomalaisia yrityksiä tekemään kaupallistamisesta keskeinen menestystekijä. Yhtiö tuottaa tietoa kohdeasiakkaista ja -markkinoista ja heidän päätöksenteostaan sekä jalostaa tutkimus- ja kehitystyön tuloksia yhdessä toimeksiantajien kanssa kaupallisiksi konsepteiksi.

Proof suunnittelee ja toteuttaa markkinoille viemiseen liittyviä toimenpiteitä ja ansaintamalleja sekä mittaa, analysoi ja optimoi myynnin ja markkinoinnin panostuksia.

”Keskitymme B2B-yritysten kaupallistamiseen, tuotteistamiseen, kansainvälistymiseen, myyntiin ja markkinoille vientiin”, kertoo Kärävä.

Suomesta kaupallistamisen top10-maa

Kärävä itse on työskennellyt ison osan urastaan kaupallistamisen tehtävissä kansainvälisissä urheiluväline-, vaate- ja jalkineyrityksissä, viimeksi Columbia Sportswearilla Sveitsissä ennen siirtymistään Salomaalle.

Minkälaisia tavoitteita ensimmäiselle kokonaiselle toimintavuodelle on asetettu?

”Tavoitteemme on lähteä vauhdilla liikkeelle ja nostaa kaupallistamisosaaminen ja -investoinnit julkiseen keskusteluun. Tavoittelemme merkittäviä kasvuhakuisia asiakkuuksia.”

”Lanseeraus on herättänyt paljon kiinnostusta. Ensimmäiset asiakastyöt ovat juuri alkamassa. Asiakastyön lisäksi rakennamme aktiivisesti kumppaniverkostoa kotimaassa ja ulkomailla sekä luomme toimintamalleja kaupallistamisen kannalta tärkeiden tahojen kanssa”, kertoo Antti Kärävä.

Proof on tehnyt myös ehdotuksen uudeksi kansalliseksi tavoitteeksi. Ehdotuksen mukaan Suomi nostetaan kaupallistamisessa maailman kymmenen parhaimman maan joukkoon vuoteen 2030 mennessä.

”Tähän tarvitaan mukaan menestyksennälkäisiä yrityksiä, oppilaitoksia, poliittisia ja ei-poliittisia kaupallisia vaikuttajia, mediaa ja kaikkia, joille Suomen menestys on tulevaisuudessa sydämen asia”, Kärävä sanoo.

Suomen kansantalous ja hyvinvointi riippuvat nyt yhtiöryhmä Salomaan näkemyksen mukaan vahvasti b-to-b-viennistä.

”Lähtökohdat ovat hyvät, mutta käytännön toimenpiteitä tarvitaan lisää, sanoo SEKin strategisen johtajan paikalta Proofin vanhemmaksi neuvonantajaksi siirtyvä Tommi Pelkonen.

Pelkosella on vuosikymmenien kokemus Suomen merkittävimpien brändien parissa työskentelystä. Hän on toiminut aiemmin myös Finpron eli nykyisen Business Finlandin vientikonsulttina sekä Googlella, jossa hän esimerkiksi kehitti strategista suunnittelua.

Vanhempina neuvonantajina tiimissä aloittavat myös Cannes-leijonalla palkittu brändistrategi, mainostoimisto PHS/TBWA:takin luotsannut ja viimeiset kymmenen vuotta yrittäjänä toiminut Petri Uusitalo sekä Mediatoimisto Voiton nykyinen Insight Director Johanna Toivonen.

Toivosella on pitkä kokemus markkinatutkimuksista sekä myynnin ja markkinoinnin tehtävistä kansainvälisissä ICT-yrityksissä.

Proofille haetaan parhaillaan avoimella haulla toimitusjohtajaa, jonka on määrä aloittaa tehtävässään marraskuun aikana.

Proofin tavoitteena on Kärävän mukaan kasvaa nopeasti, kannattavasti ja orgaanisesti.

”Proof Advisory on kaupallista toimintaa, joten luonnollisesti tavoittelemme voitollista tulosta heti ensimmäisellä tilikaudella.”

Salomaa -yhtiöperheen liikevaihto kasvoi elokuussa päättyneellä tilikaudella 10,5 prosentilla 217,2 miljoonaan euroon.

Liiketulos oli reilu miljoona euroa ja myyntikate noin 34,96 miljoonaa euroa. Henkilöstön lukumäärä tilikauden aikana oli keskimäärin 391.

Lue lisää: Salomaa Yhtiöiden tulos kipusi jälleen plussalle – suurimman osan tuloksesta teki Dagmar

Lue lisää: Antti Kärävä Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtajaksi – "Yhtiöryhmänä meillä on selkeä tavoite kansainvälistyä"