Risto Tattari, 45, siirtyy Qurun toimitusjohtajaksi Salomaa Yhtiöiden teknologiajohtajan tehtävistä.

Aiemmin muun muassa Futuricen, Microsoftin ja Nokian johtotehtävissä työskennellyt Tattari on suorittanut MBA-tutkinnon Henley Business Schoolissa.

Quru siirtyy uuteen kasvu- ja kehitysvaiheeseen, jonka strategisena tavoitteena on kehittää laaja valikoima palveluja, joilla vauhditetaan asiakkaiden liiketoimintaa digitaalisissa kanavissa.

”Lähdemme nyt yhdessä Qurun asiantuntijoiden kanssa suunnittelemaan ja rakentamaan uusia ja laajempia palvelukokonaisuuksia, jotka ovat relevantteja asiakkaillemme”, Tattari kertoo M&M:lle.

Salomaa Yhtiöiden toimitusjohtajan Antti Kärävän mukaan digitaalinen liiketoimintaympäristö kehittyy nyt todella nopeasti ja tarjoaa runsaasti uusia mahdollisuuksia.

”Haluamme auttaa asiakkaitamme hyödyntämään ne ja samalla kiihdyttää Qurun kasvua kestävästi ja kannattavasti. Tämä edellyttää kokonaisvaltaista digitaalisen liiketoiminnan ymmärrystä sekä uudenlaisia palveluja”, Kärävä kommentoi tiedotteessa.

Tattari tuo Kärävän mukaan Quruun vahvaa ymmärrystä, kokemusta ja näkemystä asiakkaiden tarpeista digitaalisessa ympäristössä.

”Riston johdolla Qurua kiihdytetään nyt vauhdilla ja määrätietoisesti uuteen kasvu- ja kehitysvaiheeseen”, Kärävä kertoo.

Qurun nykyinen toimitusjohtaja, tehtävässä kesäkuussa 2019 aloittanut Mira Mäkiranta siirtyy uusiin haasteisiin. Kärävä jakaa Mäkirannalle kiitosta hyvästä työstä Qurun substanssiosaamisen ja kulttuurin vaalimisessa ja kehittämisessä.

”Hänellä on myös ollut keskeinen rooli Qurun Helsingin ja Turun toimistojen yhteistyön ja yhteishengen rakentamisessa. Nyt meillä on yksi yhteinen Quru valmiina uuteen kiehtovaan kehitysvaiheeseen”, Kärävä kiittelee.

Asiakkaan tarpeet ratkaisevat

Datan määrä on viime vuosikymmenen aikana lisääntynyt räjähdysmäisesti. Entistä kehittyneempien digitaalisten työkalujen ansiosta myös massiivisten datamäärien käsittely on helpottunut merkittävästi.

Tästä huolimatta olennaisen ja liiketoimintaa aidosti kehittävän mitatun tiedon erottaminen suuresta massasta voi olla haastavaa.

Risto Tattarin mukaan olennaisen tiedon erottamisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää tuntea asiakkaan liiketoiminta ja tarpeet syvällisesti.

”Jokaisen hyvän keissin ytimessä on se, että ymmärretään loppuasiakasta ja hänen tarpeitaan mahdollisimman hyvin”, Tattari kiteyttää.

Koska datan kerääminen, käsittely ja analysointi ovat helpottuneet, niistä myös puhutaan nykyään huomattavasti enemmän kuin ennen. Silti monen yrityksen voi olla vaikea tehdä isoja päätöksiä tai muutoksia datan pohjalta.

Tattarin arvion mukaan yksi keskeinen keino helpottaa tilannetta on päästä entistä aktiivisempaan dialogiin yrityksen liiketoiminnasta vastaavan strategisen johdon kanssa.

”Olennaista on, että data ja analytiikka ovat jatkuvasti mukana päätöksenteossa sekä liiketoiminnan ohjaamisessa.”

Valoisa tulevaisuus

Suomesta on viime vuosina ponnistanut maailmalle useita teknologia-alan kasvuyrityksiä.

Näihin lukeutuvat esimerkiksi ravintolaruoan kotiinkuljetussovelluksen kehittänyt Wolt ja voimakkaasti kasvanut ohjelmistoyhtiö Supermetrics.

Tattarin kokemuksen mukaan Suomesta löytyy paljon vahvoja it-osaajia, joiden joukossa on paljon myös nuoria tekijöitä.

”Meillä on vahva nuorten it-osaajien joukko, joka vain kasvaa. Näköpiirissä on erittäin valoisa tulevaisuus. Koko ajan kentälle tulee uusia tyyppejä, jotka ovat kaikki it-osaajien kärkipäätä Suomessa”, Tattari sanoo.

Vaikka Qurussa on Tattarin mukaan jo nyt syvällistä analytiikan ja digitaalisen markkinoinnin osaamista, toimisto katselee avoimin mielin myös, minkälaisia tekijöitä kentällä liikkuu.

”Haemme aina parasta osaajaa. Välillä he ovat nuoria osaajia ja välillä vähän kokeneempia. Molempia kokemusosa-alueita tarvitaan nyt ja myös jatkossa.”

Koronaviruksen aiheuttama poikkeuksellinen vuosi on saanut entistä useamman toimijan miettimään ja kehittämään uudenlaisia digitaalisia palveluja.

Kenties näkyvimmässä muodossaan tämä on tarkoittanut monen uuden verkkokaupan perustamista myös toimialoilla, joilla verkkokaupat eivät ole olleet perinteisesti keskiössä. Esimerkkinä voi mainita vaikkapa ravintolat.

Monet yritykset ja brändit pohtivat Tattarin mukaan nyt, kuinka digitaalisuus voisi olla nykyistä kiinteämmin osa yrityksen liiketoimintaa ja myyntiä.

”Jo tähän mennessä moni toimija on ottanut reippaita askeleita eteenpäin. Nyt on silti hyvä hetki miettiä, voisiko panostusta digitaalisiin kanaviin ja markkinapaikkoihin vielä kasvattaa”, Tattari toteaa.

Quru on Helsingissä ja Turussa toimiva markkinoinnin ja analytiikan asiantuntijoiden yhtiö. Qurun myyntikate oli elokuussa 2019 päättyneellä tilikaudella noin 2,6 miljoonaa euroa. Henkilöstön lukumäärä on noin 30. Yritys kuuluu Salomaa Yhtiöihin.