Vuosikertomukset

24.5.2013 11:11 päivitetty 4.2.2016 10:32

Sampo ja SATO tekivät viime vuoden parhaat vuosikertomukset

Korkeatasoisessa arviossa ProCom palkitsi Sammon verkkovuosikertomuksen ja SATOn painetun vuosikertomuksen omien sarjojensa parhaina.

Viestinnän ammattilaisten järjestö ProCom palkitsi vuoden 2012 parhaiksi vuosikertomuksiksi Sampo Oyj:n ja SATO Oyj:n. Sampo voitti listayhtiöiden sarjan ja SATO voitti listaamattomien yhtiöiden sarjan jo toistamiseen.

ProComin vuosikertomusarvioon osallistui 26 vuosikertomusta, joista kolmannes oli verkkototeutuksia. Yhä useammin yhtiöt tekevät vuosikertomuksensa verkkokertomuksena ja vain osia, kuten toimintakertomus ja tilinpäätöstiedot liitetietoineen, taitetaan ja painetaan.

Arvio järjestettiin nyt neljättä kertaa ja erityisesti listattujen yhtiöiden sarjassa taso oli korkea. Raadin mukaan "raportit ovat entistä persoonallisempia; yritykset antavat omien tavoitteidensa näkyä ja hakevat rohkeasti liiketoimintaansa sopivaa toteutusta".

Viime vuonna vuosikertomuksissa korostuivat vahvasti visuaaliset ratkaisut ja etenkin infografiikka. Yhtiöt ovat sulauttaneet vastuullisuuden kuvauksen osaksi liiketoimintaa, mutta raati kuitenkin peräänkuuluttaa entistä suurempaa avoimuutta.

"Hallituksen toimintakertomukset kaipaavat taloudellisen aseman tarkempaa avaamista suhteessa tavoitteisiin ja strategiaan. Kehitettävää on lisäksi markkinointipuheen ja raportoivan asiapuheen tasapainon hakemisessa", toteaa raati.

Listattujen yhtiöiden sarjan voittanut Sampo on verkkovuosikertomusten edelläkävijä ja raadin mielestä yhtiön vuosikertomus on erinomainen kokonaisuus. Verkkokertomus on raadin mukaan samaan aikaan moderni ja konservatiivinen. Sivuston rakenne toimii hyvin ja kertomus ilmentää tyylikkäällä ja hienostuneella tavalla yrityksen brändiä. Tiedon paljoudesta huolimatta Sampo on huolellisesti jäsennellyt eri osiot sivustolla.

Sampoa vuosikertomuksen toteutuksessa avustivat viestintätoimisto Miltton, visuaalisesta suunnittelusta vastannut Yellowblack ja tekninen toimittaja Crasman. Vuosikertomussivustolla julkaistun juhlavuosivideon tuotantokumppanina toimi Anima Boutique.

Listaamattomien yhtiöiden sarjan voitti SATO painetulla vuosikertomuksellaan. Yhtiö nappasi ykköspalkinnon edellisen kerran vuoden 2010 kertomuksestaan. Raadin mukaan SATOn vuosikertomus on tarinallinen, ja siinä on kohtaamisia asiakkaiden, henkilöstön ja omistajien kanssa. Kertomuksen taitto on hyvä ja moderni ja tekstissä suosittiin lyhyitä kappaleita ja selkeää otsikointia.

SATOa vuosikertomuksen suunnittelussa ja visuaalisessa toteutuksessa avusti viestintätoimisto Kreab Gavin Anderson.

Vuosikertomusarvion raadissa olivat tänä vuonna IRMA Advisors Oy:n toimitusjohtaja Marjatta Virtanen, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun vanhempi yliopistonlehtori Marja-Liisa Kuronen ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun professori Marjatta Itkonen.

Juttuun lisätty 24.5. kello 14:08 Sammon vuosikertomuksen yhteistyökumppanit.

Juttuun lisätty 27.5. kello 9:35 SATOn vuosikertomuksen yhteistyökumppani.