Pieni markkinointiteko

On se vaan kivaa nostaa kuplivaa maljaa, kun tietää sisällön olevan aitoa samppanjaa.

Keveiden kulausten lomassa voi tarkastella ulkona kadulla ohi kiirehtiviä ihmisiä. Nämä taas vilkuilevat lasin takana istuvia siemailijoita aivan kuin nämä nököttäisivät näyteikkunassa.

Fazer Ravintolat pyörittää Stockmannin tavaratalon kahdeksannen kerroksen F8-ravintolamaailmaa, joka koostuu useista erilaisista konsepteista. Fazer Ravintoloiden uusin konsepti laskeutui kuitenkin katutasoon ja löysi paikkansa kirjaimellisesti näyteikkunasta.

One Tiny Champagne Bar sijaitsee Stockan Mannerheimintien ja Pohjois-Esplanadin kulmassa. Baarin valtaamat ikkunat eivät ole enää vuosiin esitelleet tavaratalon tuotteita, sillä tilat ovat olleet myös kahvilakäytössä.

Alkuperäinen käyttötarkoitus kuitenkin merkitsee, että tilat ovat ahtaat. Arkkitehti Joanna Laajisto vastasi sisustuksesta, joka jättää vähän kulkutilaakin.

Samppanjabaarin konseptin suunnitteli mainostoimisto Leroy , joka haki innoitusta ranskalaisista katukahviloista.

Stockmannilla on samppanjabaarissa tilojen vuokraajan rooli. Fazer Ravintolat vastaa toiminnasta ja valitsee omat yhteistyökumppaninsa.

Ensimmäisen samppanjasopimuksen Fazer solmi Moët Hennessy Suomen kanssa, joka toimittaa kuplajuomat One Tiny -baariin. Yhtiön brand manager Outi Hartman sanoo, että tarjolla on vähintään kolme samppanjamerkkiä, joita myydään laseittain. "Nyt on nosteessa Moët Chandon Imperial Brut -samppanja", Hartman sanoo.

One Tiny myös kampanjoi. Halloweenin tienoilla tarjouksessa oli tapahtuman henkeen sopiva Veuve Clicquot, jouluna taas fiilistellään Dom Perignonilla.

Hartmanin mukaan samppanja on juomamarkkinoilla nouseva trendi. "Alkoon on tullut myyntiin edullisia samppanjamerkkejä, jotka nostavat myös kalliimpien brändien myyntiä."

Myös suomalaiset raavaat miehet ovat alkaneet tarttua oluttuopin sijaan samppanjalasiin. "Miesporukkakin voi tilata samppanjapullon - ainakin pääkaupunkiseudulla", Hartman sanoo.

Fazer Amican Stockmannin F8-ravintoloista vastaava ravintolapäällikkö Päivi Hyttinen vahvistaa, että One Tiny ei ole enää ohituspaikka, vaan kohtaamispaikka.

"Sanoisin, että puolet asiakkaista on Stockmannin asiakkaita, puolet tulee kadulta. Osalle tämä on yhä kahvila, mutta yhä useampi tilaa samppanjaa", Hyttinen sanoo.

Hänen mukaansa samppanjan kulutus kasvaa viikonloppuisin, kun viikonloppu-ulkoilijat haluavat lepuuttaa jalkojaan. Lasillinen kuohuvaa maksaa kympin.

"Asiakkaat ovat kiitelleet pöytiin tarjoilua ja sisustusta, jota he pitävät raikkaana ja uudenlaisena", Hyttinen sanoo.