Kauppa

Risto Malin 27.12.2018 13:10

Samppanjan myynti romahti Alkoissa – taustalla Suomi 100

Colourbox
Suomi 100 -juhlinta toi samppanjan myyntipiikin Alkoihin viime vuonna.

Samppanjoiden myynti Alkon myymälöissä putosi marraskuussa yli 10 prosenttia. Selitys löytyy joulukuulta 2017.

Alkon myymälöissä ja verkkokaupassa myytiin marraskuussa yhteensä noin 6,9 miljoonaa litraa juomia. Määrä on vajaat 5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden marraskuussa.

Kuohuviinien myynti putosi viime vuoden marraskuusta 1,1 prosenttia ja samppanjoiden myynti peräti 10,1 prosenttia. Myynnin laskua selittää Alkon verkkosivun mukaan viime vuoden Suomi 100 -juhla, joka toi ylimääräisen piikin kuohujuomien myyntiin.

Long drink -juomia ja oluita myytiin aiempien kuukausien tapaan edellisvuotta vähemmän. Lonkeron myynti laski jopa 50 prosenttia ja oluiden 28 prosenttia. Myynnin laskuun vaikuttaa vuoden 2018 alusta muuttunut alkoholilaki.

Marraskuussa Alkon asiakkaita kiinnostivat erityisesti glögit, joita myytiin edellisvuotta enemmän. Alkoholittomien tuotteiden myynti kasvoi 5 prosenttia. Roseeviinit kävivät kaupaksi 34 prosenttia edellisvuotta enemmän. Valkoviineissä oli 2 prosentin kasvu.

Marraskuussa avattiin Alkon myymäläverkoston 359. myymälä Helsingin Laajasalossa. Kyseessä oli neljäs uuden myymälän avaus Alkon verkostossa vuoden 2018 aikana. Myymälä on tyypiltään niin sanottu lähimyymälä eli se palvelee noin 600 tuotteen valikoimalla.