Toimistot

Ville Perttula 18.12.2018 11:51 päivitetty 18.12.2018 12:01

Samuji ja design-toimisto Agency Leroy yhdistyvät – esikuvana ruotsalainen Acne

Uuden yhtiön toimitusjohtajana aloittaa Agency Leroyn palveluksessa työskentelevä Monika Nars. Samu-Jussi Koski jatkaa Samujin luovana johtajana.

Vaatteistaan tunnettu suomalainen lifestyle-brändi Samuji ja design-toimisto Agency Leroy yhdistyvät. Yhdistymisen tavoitteena on kansainvälinen kasvu.

Fuusion juridinen prosessi saadaan valmiiksi ensi vuoden puolella. Yhteistyö Samujin ja Agency Leroyn asiakkaiden kanssa jatkuu ennallaan.

Tuleva organisaatio koostuu lähes 50 designin, teknologian ja strategisen suunnittelun asiantuntijoista.

Uuden yhtiön toimitusjohtajaksi on nimetty Agency Leroyn toimitusjohtaja Monika Nars. Samujin perustaja Samu-Jussi Koski jatkaa yhtiön luovana johtajana.

Agency Leroyn perustajaosakkaat Janne Hänninen ja Linus Vuorio jatkavat aiemmissa rooleissaan. Samujin entinen toimitusjohtaja Frank Svenfelt siirtyy johtamaan yhtiön hallitusta.

"Olemme tehneet Samujin kanssa yhteistyötä jo monta vuotta. Jossain vaiheessa aloimme miettimään, mitä tapahtuisi, jos löisimme hynttyyt yhteen. Yhtiöllämme on hyvin samanlaiset arvot, tosi hyvät arvot. Haluamme tuoda maailmaan hyviä ja laadukkaita asioita", Nars kertoo M&M:lle.

Narsin mukaan yhdistyminen luo Suomeen ensimmäisen "varsinaisen design-talon". Vastaaviksi esimerkiksi Nars nostaa muun muassa ruotsalaisen Acnen, yhdysvaltalaisen Kinfolkin ja brittiläisen Monoclen.

Uusi yhtiö, kansainväliset kujeet. Kuvassa vasemmalta oikealle Samu-Jussi Koski, Linus Vuorio, Janne Hänninen, Monika Nars ja Frank Svenfelt.

"Näissä esimerkeissä on yhdistynyt jollain tavalla luova toimisto ja brändi. Me haluamme luoda alustan, jonka kautta toteutamme luovaa visiotamme", Nars kommentoi.

Vielä ei ole täysin varmaa, muuttuuko Agency Leroyn nimi Samujiksi.

"Toivon, että toimimme tulevaisuudessa yhden brändin alla ja silloin valinta on selkeästi Samuji."

Yhdistyneiden yhtiöiden kansainvälisiä tavoitteita Nars ei vielä avaa. Tällä hetkellä on selvää vain se, että tavoitteita on. Samujilla on jo nyt esimerkiksi myymälä New Yorkissa.

"Olemme alusta asti jakaneet yhteisen näkemyksen muotoiluun, kestäviin arvoihin ja brändistrategiaan keskittyvästä toimistosta. Samujille tulee paljon kansainvälisiä yhteistyöpyyntöjä, ja nyt meillä on resurssit tarttua niihin. Voimme tarjota brändeille muotoilun lisäksi myös kaikenkattavaa strategista näkemystä", Samujin luova johtaja Samu-Jussi Koski sanoo tiedotteessa.

"Samujia ei kannata mieltää vain vähittäiskaupan yritykseksi, vaan kyse on myös designistä. Se, että tekisimme vain mallistoyhteistyötä, ei anna koko kuvaa toiminnastamme. Tavoitteemme on auttaa yrityksiä ja brändejä löytämään heidän ytimensä. Haluamme olla talo, joka edustaa laatua", Nars jatkaa.

Vuonna 2011 perustetun Agency Leroyn myyntikate oli viime vuonna alle kaksi miljoonaa euroa, ja toimiston liikevaihto oli 2,2 miljoonaa euroa. Samujin liikevaihto oli viime vuonna noin kaksi miljoonaa euroa.