Brändien arvostus 2016

M&M 10.11.2016 07:38

Sandelsin olutbrändi yhä suosituin

Brändien arvostus -tutkimuksen top 3:ssa tapahtui muutos kakkossijalla, kun Laitilan Kukko ponnisti sijan ylöspäin.

Suomalaisten eniten arvostamaksi olut-brändiksi nousi jälleen Sandels, joka piti ykkössijaa myös viime vuonna.

Sen sijaan hopeasijan pitäjässä tapahtui muutos viimevuotisesta. Tämän vuoden toiseksi arvostetuimmaksi olutbrändiksi nousi nimittäin Laitilan Kukon Kukko-olut.

Viime vuonna kakkossijalla oli Olvi. Olvi tipahti näin ollen tämän vuoden listauksessa kolmanneksi arvostetuimmaksi olutbrändiksi suomalaisten mielissä.

Juomayhtiö Olvi valmistaa myös Sandelsia.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2016 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2016. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 117 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesä–heinäkuussa 2016. Tutkimuksen vastausprosentti oli 37.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Tänä vuonna kysyttiin viime vuoden tapaan myös sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle.

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.