Sanoma Media Finland ilmoitti maanantaina käynnistyvänsä yt-neuvottelut kohdennetuissa osissa osissa mediamyyntiä, painoja ja mediayksiköitä.

Sanoman mediayksiköistö yt-neuvottelujen piirissä ovat Helsingin Sanomat, Sanoma Lifestyle sekä Sanoma Kids.

Myös mediayksiköiden kohdalla neuvottelujen piirissä ovat kohdennetut osat. Neuvottelut eivät siis koske koko yksiköitä. Sanoma ei kerro tarkemmin, mitkä osat mediayksiköistä ovat neuvottelujen piirissä.

Enimmillään Sanoman yt-neuvottelut voivat johtaa yhteensä noin 80 työsuhteen irtisanomiseen tai osa-aikaistamiseen.

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta n mukaan yt-neuvottelujen taustalla on media-alan jatkuva murros ja digitalisoituminen. Tämä asettaa mediayhtiöt Kalstan mukaan tilanteeseen, jossa toiminnan kehittämisen ja tehostamisen täytyy olla jatkuvaa.

"Erityisesti printtimainonnan markkinan rakenteellinen muutos jatkuu, ja perinteisen median tuotot laskevat. On tärkeää nähdä, että tämä ei ole on- tai off-tilanne. Kuluttajat käyttävät yhä sekä printtiä että digiä, mutta menossa on nyt siirtymävaihe. Tämän siirtymän hallitsemiseksi mediayhtiöt joutuvat jatkuvasti muuttamaan ja kehittämään rakenteitaan", Kalsta kertoo M&M:lle.

Kalstan mukaan mediamarkkinassa on asioita, jotka kasvavat, kehittyvät ja voivat hyvin. Kalstan mukaan Helsingin Sanomien tilausmyynti on kasvanut ja mediamyynnissä digimainonta sekä radio ovat kasvussa.

"Medialiiketoiminnan transformaatio jatkuu. Samaan aikaan kun rakennamme kasvua ja uutta liiketoimintaa, joudumme uudelleenorganisoimaan ja hakemaan tehokkaampia tapoja toimia. Valitettavasti se tarkoittaa vähennyksiä osalle henkilökuntaamme", Kalsta sanoo.

Neuvottelut käynnistyvät kokonaisuudessaan ensi viikon aikana. Yhteensä Sanoma Media Finlandilla on tällä hetkellä noin 1 750 työntekijää.