Tapahtumat

Sanna Pekkonen 9.3. 10:20 päivitetty 9.3. 11:07

Sanoma haluaa kasvattaa festaribisnestä jo tänä vuonna – "Jos on hyvä konsepti, sen voi monistaa"

Petri Huhtinen

Nelonen Median Kari Laakson mukaan Sanoma ei kuitenkaan lähde tapahtumabisnekseen aggressiivisella asenteella.

Nelonen Median liiketoimintajohtajan Kari Laakson mukaan Sanoma haluaa kasvattaa yhtiön hankkimaa festivaali- ja tapahtumaliiketoimintaa jo tänä vuonna.

"Pyrimme kasvattamaan nykyisiä tapahtumia, hankkimaan uusia tapahtumia tai löytämään erilaisia yhteistyömalleja muiden toimijoiden kanssa", Laakso kertoo M&M:lle.

Mediayhtiö Sanoma kertoi tällä viikolla lähtevänsä mukaan tapahtumabisnekseen ostamalla N.C.D. Productionin festivaali- ja tapahtumaliiketoiminnan. N.C.D. Production järjestää festivaaleja, konsertteja ja risteilyjä.

Viime vuonna N.C.D. Productionin festivaalien ja tapahtumien liikevaihto oli noin 20 miljoonaa euroa.

Sanoma on tehnyt jo aiemmin N.C.D. Productionin kanssa. Yhtiö on esimerkiksi järjestänyt festivaalin Sanoman Suomipop-radiobrändin alla ja yhteistyössä Sanoman kanssa.

"N.C.D. on ollut kumppaninamme pitkään, joten tiesimme aika tarkkaan, mitä olemme ostamassa ja millaisia mahdollisuuksia siinä on. N.C.D. on kasvanut hienosti ja saanut tapahtumapalettinsa kohdalleen. Musiikki on vahvasti läsnä etenkin radiokanavillamme, joten isompi hyppäys tapahtumabisnekseen oli aika luonteva tapa meille hakea kasvua", Laakso sanoo.

Suomipop-festivaali on yksi esimerkki liiketoiminnan kasvattamisen mahdollisuuksista. Tähän asti Jyväskylässä järjestetty festivaali viedään ensi kesänä myös Ouluun.

"Jos on hyvä konsepti, sen voi monistaa, koska yleisö on eri paikkakunnalla täysin eri", Laakso toteaa.

Tapahtumabisnes tulee osaksi Sanoman radio- ja tv-liiketoimintaa Suomessa pyörittävää Nelonen Mediaa oman Nelonen Media Live -yhtiön alle. Sanoman omistusosuus yhtiöstä on 60 prosenttia.

Laakson mukaan tarkoituksena on rakentaa toimintamalli, jossa radiokanavat, television musiikkiohjelmat, persoonat ja live-tapahtumat toimivat yhdessä – ja rakentaa Nelonen Mediasta Suomen suurin viihdetalo.

"Artisteille voidaan miettiä levy-yhtiöiden kanssa esimerkiksi esiintymisiä tv-ohjelmissa ja radiosoittoja, ja isoimmille artisteille saatamme ostaa kerralla montakin keikkaa", Laakso antaa esimerkin yhteistyöstä.

Ensi kesän festivaalien suurimmat artistikiinnitykset on jo tehty, joten tulevaan kesään yhteistyö ei suoranaisesti vaikuta.

Markkinointi yhteen

Laakson mukaan tarkoitus on myös yhdistää radiokanavien ja tapahtumien kuluttajamarkkinointia. Nelonen Median nykyinen markkinointijohtaja Anssi Nevalainen siirtyy Nelonen Media Liven johtoon. Hänen tilalleen etsitään Laakson mukaan radion ja tapahtumien markkinapäällikköä.

"Se kuvaa sitä, että markkinointi pyritään tekemään yhdessä", Laakso sanoo.

Kumppanuusmyynnissä jatkaa N.C.D. Productionin nykyinen organisaatio, mutta Laakson mukaan yhteistyötä pyritään tiivistämään yhtiöiden välillä myös sillä puolella.

Kaupassa Sanomalle siirtyy noin kolmekymmentä festaria ja tapahtumaa. Tunnetuimmat festarit ovat Suomipopin lisäksi Iskelmä-festivaali, Tammerfest, juhannusfestivaalit Himos Juhannus ja RMJ Raumanmeren Juhannus, Kuopiorock ja Wanaja Festival. Siihen päälle tulevat konsertit ja risteilyt. Sanomasta on siis kasvamassa iso toimija musiikkitapahtumien kentällä, kun Sanoma on itsekin järjestänyt musiikkiristeilyjä ja esimerkiksi Helsingin-päivän konsertteja.

Laakson mukaan Sanoma ei lähde tapahtumabisnekseen aggressiivisella asenteella.

"Tulemme tapahtumapuolelle yhteistyöhengellä. Haluamme tehdä yhteistyötä nykyisten tapahtumatoimijoiden kanssa", Laakso vakuuttaa.

Sanoma odottaa kaupan toteutuvan muutaman kuukauden kuluessa. Kauppa edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö