Isot kaupat

20.4.2011 14:23 päivitetty 4.2.2016 09:57

Sanoma jättiyhteisyritykseen BB-keksijän kanssa

Sanoma maksaa järkyttävän ison hinnan, jotta pääsee irti Suomesta. Tv-kauppa tuo Sanomalle menestyskonsepteja kehittäneitä kumppaneita Euroopan-valloitukseen. Yhtiö myy vanhoja osiaan rahoittaakseen ostosta.

Sanoma varmisti tänään ostavansa SBS:n televisiotoiminnat Hollannissa ja Belgiassa. Hollannissa Sanomasta tulee yhtiön pääomistaja ja Belgiassa Sanoman osuus on kolmannes.

Yrityskaupan arvo on 1 225 miljoonaa euroa. Sillä yhtiöt saavat käsiinsä kokonaisuuden, jonka liikevaihto oli viime vuonna yhteensä 404 miljoonaa ja liikevoitto 110 miljoonaa euroa.

Sanoma sijoittaa järjestelyssä osakepääomaa 566 miljoonaa euroa. Yhtiö rahoittaa kaupan pankkilainalla.

Ensi vuonna tulosta

Sanoma kirjaa kaupasta liikearvoa huimat 900 miljoonaa euroa. Sanoma arvioi kaupan kasvattavan osakekohtaista tulosta jo ensi vuonna.

Tv-toiminnat myy ProSiebenSat1. Kauppa vaatii vielä Hollannin kilpailuviranomaisten hyväksynnän.

Mitä merkitys kaupalla oikein on?

Kauppa riuhtaisee Sanoman liiketoiminnan lopullisesti eurooppalaiseksi. Ennen kauppaa Suomen osuus Sanoman liikevaihdosta on reilu puolet, kaupan jälkeen alle puolet.

Kun Sanoma myy lisää liiketoimintojaan, Suomen osuus kuihtuu entisestään. Aidosti eurooppalainen mediatalo on uuden toimitusjohtajan Harri-Pekka Kaukosen ja hallituksen puheenjohtajan Jaakko Rauramon suuri visio.

Miten Sanoma aikoo rahoittaa jättikaupan?

Sanoma ottaa lisää lainaa, mutta rahaa pitäisi tulla myös isoista yrityskaupoista. Yhtiö saa sata miljoonaa euroa Finnkinon myynnistä. Myös Suomalainen kirjakauppa ja R-kioskit ovat myynnissä.

R-kioskit ovat myytävien liiketoimintojen arvokkain osa. Hollantilaisten markkina-arvioiden mukaan Sanoma tavoittelee omaisuuden myynneillä jopa 800 miljoonaa euroa.

Mitä Sanoma miljardikaupassa saa?

SBS Hollannin liikevaihto on 316 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on kolme tv-kanavaa, kaksi tv-lehteä ja 27 prosentin osuus hollantilaisesta tv-mainonnasta.

Big Brotherin taustayhtiö

Sanoman osuus Hollannin-yhtiössä on 67 prosenttia. Toisen omistajan, tv-guru John de Molin mediayhtiö Talpa on huippukumppani. De Mol on kehittänyt kymmeniä menestyneistä ohjelmakonsepteja kuten Big Brotherin.

SBS Belgian liikevaihto on 88 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on kaksi tv-kanavaa ja 27 prosentin osuus tv-mainonnasta. Sanoman osuus Belgian yhtiössä on 33 prosenttia. Myös tässä yhtiössä kumppaneilla on kokemusta konseptien myynnissä.

Sanomasta tulee Hollannin johtava mediatalo, koska se omistaa siellä jo ennestään aikakauslehtiä. Belgiassa yhtiö vahvistaa jalansijaansa.

Miksi Sanoma uskoo juuri televisioon?

Televisio on säilyttänyt arvonsa ihmisten arjessa. Vaikka ihmiset näpläävät pelejä, puhelimia ja tietokoneita, television katselu ei ole vähentynyt.

Tv-toiminta on parhaimmillaan myös hyvin kannattavaa. Mainostajien kannalta televisio on yhä hyvä väline, koska se tavoittaa suuria massoja ja muuten hankalasti saavutettavia nuoria kohderyhmiä.

Kaupan perusteluista voi lukea, ettei Sanoma enää usko sanomalehtien kasvuun. Netti taas kasvaa, mutta on vielä sotkuinen ja tappiollinen vyyhti. Netissä ei yhdellä yrityskaupalla myöskään pysty valtaamaan kunnon jalansijaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö