Sanoma Media Finland ostaa osuuden musiikkiyhtiö Kaiku Entertainment istä. Kaiku Entertainment liittyy osaksi Nelonen Media a, mutta säilyy omana itsenäisenä yhtiönään. Kauppa toteuttaa Sanoman kasvustrategiaa.

”Vahvuuksiimme pohjaavat ja nykyiseen liiketoimintaamme kiinteästi kytkeytyvät yritysostot ovat tärkeä osa kasvustrategiaamme. Musiikki on meille luonteva alue laajentua entisestään. Haluamme tarjota suomalaisille suurempia ja merkityksellisempiä viihdeilmiöitä”, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta tiedotteessa.

Musiikkiyhtiö Kaiku Entertainment koostuu Kaiku Recordings ja Rähinä Records -levymerkeistä sekä Kaiku Songs -kustantamosta. Kaiku Entertainmentin liikevaihto oli viime vuonna noin miljoona euroa. Pekka Ruuska jatkaa yhtiön toimitusjohtajana, ja hän sekä myös muut nykyiset osakkaat yhtiön omistajina.

Kaiku Entertainmentin artisteja ovat muun muassa Maija Vilkkumaa, Juha Tapio, Elastinen, Laura Voutilainen ja Tuure Boelius. Myös DJ Robin Schultzin tuoreella Speechless-hitillä mukana ollut Erika Sirola on Kaiun artisti. Tunnettuja Kaiun tuottaja-kirjoittajia ovat Jurek, Tido, Rafael ja Minna Koivisto.

”Olemme Kaiussa todella innoissamme ennen kaikkea artistiemme, nykyisten ja tulevien, puolesta. Tiedämme jo aiempien vuosien yhteistyöstä, että Sanomalla on töissä erittäin innostuneita ja musiikille omistautuneita ihmisiä”, kommentoi Pekka Ruuska tiedotteessa.

Hänen mukaansa mediayhtiön ja musiikkiyhtiön kuuluminen samaan yritysperheeseen luo ainutlaatuisen pohjan artistitarinoiden rakentamiselle.

Kaiku Entertainmentistä tulee itsenäinen yksikkö Nelonen Median sisälle. Kaupan myötä Nelonen Media vahvistaa asemaansa Suomen suurimpana monikanavaisena viihdetalona. ”Artistimme pääsevät varmasti aivan uudella tavalla hyötymään yhteistyöstä median ja tapahtumaliiketoiminnan kanssa. On kuitenkin tärkeää sanoa, että tämä kauppa ei mitenkään muuta suhtautumistamme muita levy-yhtiöitä kohtaan. Haluamme jatkossakin tehdä monipuolisesti yhteistyötä kaikkien kanssa, ja meille on entistä tärkeämpää saada aikaan kasvua koko Suomen musiikkiteollisuudelle”, kommentoi Nelonen Median liiketoimintajohtaja Kari Laakso.