Yrityskaupat

Merja Saarinen 7.6.2018 11:39

Sanoma ostaa Tikkurila Festivaalin

Karoliina Vuorenmäki
Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta

Yrityskauppa toteuttaa Sanoman kasvustrategiaa ja vahvistaa Nelonen Median roolia festivaalikentässä

Sanoma Media Finland ostaa Tikkurila Festivaalin liiketoimintaa pyörittävän yhtiön ja liittää sen osaksi Nelonen Media Liven tapahtumatarjontaa. Yhtiöt eivät kerro kauppahintaa.

Yrityskauppa toteuttaa Sanoman kasvustrategiaa ja vahvistaa Nelonen Median roolia festivaalikentässä.

”Yritysostot nykyistä liiketoimintaamme lähellä olevilla alueilla ovat tärkeä osa kasvustrategiaamme. Festivaalit istuvat hyvin television ja radion rinnalle osaksi viihdeliiketoimintamme. Keväällä tehdyn yrityskaupan myötä meillä on jo iso määrä festivaaleja ympäri Suomen, ja Tikkurila Festivaali tarjoaa laadukkaan festivaalikokemuksen pääkaupunkiseudulla”, kommentoi Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta yhtiön tiedotteessa.

Kaupassa Sanomalle siirtyy tänä vuonna viisi vuotta täyttävä Tikkurila Festivaali. Kotimaiseen musiikkiin keskittyvällä Tikkurila Festivaalilla oli viime vuonna yhteensä noin 25 000 kävijää.

Tikkurila Festivaali liitetään osaksi keväällä perustettua Nelonen Media Live Oy:tä, joka sisältää 27 muuta festivaalia muun muassa Suomipop Festivaalit, Iskelmä Festivaali, Tammerfest, Himos Juhannus, RMJ Raumanmeren Juhannus, Kuopiorock ja Wanaja Festival.

Yrityskaupassa myyjinä ovat Tim Livson ja Jan Grehn, jotka tekevät jatkossakin tiivistä yhteistyötä Tikkurila Festivaalin kanssa. Ostettavan yhtiön liikevaihto viime vuonna oli noin kaksi miljoonaa euroa.

Sanoma lähti mukaan tapahtumatoimintaan alkuvuodesta, kun Sanoma Media Finland osti muun muassa Himos Juhannus -, Suomipop- ja Raumanmeren Juhannus -festivaaleja järjestävän N.C.D. Productionin festivaali- ja tapahtumaliiketoiminnan. Sanoma siirsi ostetun liiketoiminnan uuteen Nelonen Media Live Oy:n, josta Sanoma omistaa 60 prosenttia ja N.C.D. Productionin nykyinen omistaja loppuosan.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö