Tulos

Antti Järvenpää 24.7.2018 09:17 päivitetty 24.7.2018 09:22

Sanoma paransi tulostaan lähes 10 prosenttia – näkymät ennallaan

Meeri Utti

Sanoman odotettua vahvempi tulos toisella neljänneksellä oli oppimateriaaliliiketoimintaan keskittyneen Learning-segmentin ansiota.

Mediakonserni Sanoma paransi tulostaan lähes 10 prosenttia huhti-kesäkuussa. Sanoman oikaistu operatiivinen liikevoitto kasvoi 80 miljoonaan euroon, kun vuodentakaisella vertailukaudella se oli oikaistuna 73 miljoonaa euroa.

Vara Researchin keräämä analyytikoiden konsensusarvio odotti yhtiöltä noin 78 miljoonan euron tulosta.

Sanoman odotettua vahvempi tulos toisella neljänneksellä oli yhtiön oppimateriaaliliiketoimintaan keskittyneen Learning-segmentin ansiota. Se sai ensimmäiseltä vuosineljännekseltä siirtyneet perinteiset kevättilauksensa toisen vuosineljänneksen aikana. Learning-yksikön tulos nousi vajaaseen 44 miljoonaan euroon, joka on melkein 40 prosenttia vuodentakaista vahvempi.

Sanoman Suomen ja Hollannin medialiiketoiminnoissa huhti-kesäkuun tulokset olivat vuodentakaista heikommat.

Mediakonsernin liikevaihto kasvoi oikaistuna Learning-yksikön vetämänä noin prosentin vuodentakaisesta vertailukaudesta, mikä vastasi analyytikoiden odotuksia. Liikevaihtoa kertyi huhti-kesäkuussa kaikkiaan 363 miljoonaa euroa.

Operatiivinen osakekohtainen tulos koheni huhti-kesäkuussa 0,33 euroon viime vuoden vastaavasta, joka oli oikaistuna 0,29 euroa. Analyytikoiden ennuste oli 0,36 euroa.

Sanoma pitää näkymänsä ennallaan. Se ennakoi oikaistun liikevaihdon olevan tänä vuonna hieman pienempi vuonna 2017. Operatiivisen liikevoittoprosentin Sanoma ennakoi nousevan 14 prosenttiin.

"Keskitymme asiakkaisiimme sekä kannattavuuden ja rahavirran parantamiseen osinkojen kasvattamiseksi. Tähtäämme myös valikoivaan kasvuun yritysostoilla omavaraisuusasteen ja velkaantuneisuuden pitkän aikavälin tavoitteemme huomioiden", Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo katsauksessa.

Sanoma on menneen vuoden aikana aktiivisesti uudelleenjärjestellyt toimintaansa ja myynyt muun muassa Belgian naistenlehtien tuotevalikoimansa.

"Kaikki kauppaan liittyvät kustannukset on nyt huomioitu tuloksessamme, kun taas uudelleenjärjestelykulut maksetaan ja pääosa kauppahinnasta saadaan tulevien vuosineljännesten aikana", Diunhoven kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

17.06.2019 15:56

Frantic nimitti Emma Laihon johtamaan suunnittelua

Laihon keskeisiä vastuualueita uudessa roolissa ovat Franticin suunnitteluyhteisön kehittäminen, asiakkaiden muotoiluosaamisen kehittäminen ja muotoiluverkostoissa vaikuttaminen.