Markkinointi

M&M 31.8.2015 15:16 päivitetty 4.2.2016 11:00

Sanoma sai moitteet Aku Ankan välissä tulleesta lelukatalogista

Kuvakaappaus Aku Ankan verkkosivuilta.

Kuluttaja-asiamies on antanut Sanoma Media Finlandille huomautuksen hyvän tavan vastaisesta ja sopimattomasta markkinoinnista.

Kuluttaja-asiamies moittii Sanoma Media Finlandia Aku Ankka -lehden väliin marraskuussa liitetystä Amo Oy:n Aarrekirja-lelukatalogista.

Aarrekirja-katalogin sivut olivat samansuuruiset kuin lehden, eikä mainosta kuluttaja-asiamiehen mukaan huomannut aukaisematta lehteä sen kohdalta. Katalogi saattoi siten jäädä vanhemmilta huomaamatta, eikä lapsen voitu edellyttää tunnistavan katalogia mainokseksi.

Kuluttajasuojalain mukaan alaikäisille suunnattua tai alaikäiset yleisesti tavoittavaa markkinointia pidetään hyvän tavan vastaisena erityisesti muun muassa silloin, jos siinä "pyritään sivuuttamaan vanhempien mahdollisuus toimia täysipainoisesti lapsensa kasvattajina". Vanhemmilla on siis lain suojaama oikeus päättää lapsiinsa kohdistuneesta markkinoinnista.

Alle 15-vuotiaalle ei saa lähettää suoramarkkinointia ilman vanhempien suostumusta, ei edes silloin, jos selvästi lapselle suunnattu lehti saapuu kotiin vanhemman nimellä. Sanoma Media Finlandin selvityksen mukaan kaikki Aku Ankka -lehden tilaajat ovat täysi-ikäisiä, mutta kuluttaja-asiamiehen mielestä on todennäköistä olettaa, että merkittävä osa lehden kohderyhmästä on alle 15-vuotiaita.

Kuluttaja-asiamies on antanut asiasta kesäkuussa huomautuksen sekä Sanoma Media Finlandille että Amolle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö